تبليغاتX
خبرنگار خراسان

سید حمید حسینی – محمد جواد رنجبر

مثل پوسترهاي انتخاباتي‌اش در دوره نهم انتخابات رياست‌جمهوري خندان است و شايد به همان اندازه شيك، كت و شلواري سرمه‌اي رنگ به تن دارد و سخت مشغول احوالپرسي با همشهريانش است كه ما وارد مي‌شويم. به زحمت خودمان را از لابه‌لاي جمعيت به او مي‌رسانيم. به گرمي از ما استقبال مي‌كند. قرار مصاحبه ما با سردار ديروز جبهه‌ها درباره سال‌هاي دفاع مقدس و خاطرات او از همرزمانش است اما پيدا كردن دكتر محمدباقر قاليباف و مهياشدن فضايي براي مصاحبه وسوسه‌مان مي‌كند كه پيشنهاد مصاحبه‌اي متفاوت با قرار قبلي را بدهيم. مسائل روز، انتخابات و اوضاع كشور. مي‌خندد و مي‌گويد هرطور شما مايليد انتخاب با شما. كم‌كم دور و برمان خلوت‌تر مي‌شود و مصاحبه را در عصر پنجشنبه‌اي در ساختماني چند طبقه در مشهد آغاز مي‌كنيم. ساختماني با رفت‌وآمدهاي فراوان كه گاه در ميان مصاحبه نيز متوجه ورود عده‌اي ديگر از ميهمانان مي‌شويم. انگار شبيه جلسه‌هاي تجديد بيعت است. قاليباف صريح‌تر از آنچه فكرش را مي‌كرديم پاسخ سئوال‌هاي ما را مي‌دهد. البته ما هم سعي كرديم با سئوالاتي مصداقي و صريح او را به چالش بكشيم. قائل به تفكيك كار ملي و محلي از همديگر است و معتقد است ساختار اداري و سياسي كشور بين اين دو تفكيكي ندارد و سفرهاي استاني دولت نيز اين مسئله را تشديد كرده است. مخالف پرداخت نقدي يارانه‌هاست و مي‌افزايد:«مطمئن باشيد طرح تحول اقتصادي نيز در عرصه اجرا به سرنوشت تبصره 13 گرفتار خواهد شد.» مصاحبه با دكتر محمدباقر قاليباف شهردار فعلي تهران، فرمانده سابق نيروي انتظامي و كانديداي انتخابات نهم رياست‌جمهوري به حوزه‌هاي ديگري نيز كشيده شد: مسائل شهري تهران، سياست خارجي، هولوكاست، چشم‌انداز روابط ايران و آمريكا،‌ اصل 44، سهام عدالت،‌ هزينه‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري نهم و ... پاسخ قاطعي به سئوال ما درباره احتمال كانديداتوري‌اش در انتخابات رياست‌جمهوري دهم نمي‌دهد و ما هم خيلي اصرار نداريم روي اين سئوال مانور بدهيم. نمي‌دانم شايد فضايي كه مصاحبه ما با دكتر قاليباف انجام شد و رفت‌وآمدهاي مكرر ميهمانان و ساختماني كه انگار شبيه ستادهاي انتخاباتي بود ناخواسته پاسخ سئوال ما را در خود داشت.


به نظر شما اصلي‌ترين مشكل كشور در حال حاضر چيست و چه راهكاري را براي رفع آن توصيه مي‌كنيد؟
انديشه ما در انقلاب اسلامي اين است كه هم بايد به ماديات در جامعه بپردازيم و هم بايد اين ماديات در راستاي سعادت ابدي- كه دقيقا يعني توجه به معنويت- اتفاق بيفتد. به نظر من اكنون در كشور دو نظر و ديدگاه وجود دارد: بعضي‌ها فقط به حوزه ماديات توجه مي‌كنند و بعضي‌ها هم فكر مي‌كنند ما فقط به دنبال معنويت هستيم و ماديات دغدغه جامعه نيست. حال آنكه وقتي دين در مسند حاكميت قرار مي‌گيرد، بايد نيازهاي مادي و معنوي را توامان حل كند. اگر از اين منظر نگاه كنيد. من فكر مي‌كنم امروز كه 30 سال از انقلاب گذشته، مهمترين چالش كشور، توسعه‌نيافتگي كشور است. يعني واقعا ما نتوانستيم به آن نقطه قابل قبول برسيم. حالا چرا توسعه اتفاق نيفتاده است؟ من معتقدم علتش مديريت است. مهمترين چالش كشور امروز مديريت در عرصه‌هاي مختلف است. حتي انتخاب رويكردها هم به مديريت برمي‌گردد.

پس به نظر شما در بحث كلان چالش ما توسعه است. آيا شما در حال حاضر جهت‌گيري‌هاي مديريتي را تائيد مي‌كنيد؟ اينكه جهت را درست رفته‌اند يا نه؟
- نه، خيلي صريح؛ من فكر مي‌كنم در اين زمينه چالش داريم. حضرت علي(ع) كلام جالبي دارند. مي‌فرمايند كه يكي از علل سقوط مديريت‌ها و حاكميت‌ها، اين است كه افراد عاقل تنبل و افراد پركار جاهل سركار باشند، اينها باعث سقوط مديريت‌ها و نبود پيشرفت يك جامعه مي‌شود. جامعه‌ها اينگونه سقوط مي‌كنند كه يك عناصري باشند خيلي پركار ولي جاهل و عناصري باشند با عقل ولي تنبل. اين كلام مولاست.

فرمايش شما اين است كه مشكل در عناصر است يا در جهت‌گيري‌ها؟ يعني آيا با تغيير اين عناصر مشكلات رفع مي‌شود؟
- نه، رويكردها بسيار مهم‌اند. اول جنگ رزمندگان همين رزمندگان بودند، بسيجي‌ها هم همين بسيجيان بودند، جنگ هم كه جنگ حق و باطل بود، امام(ره) هم كه بودند، ولي رويكردها مهم است؛ زيرا آن زماني كه بني‌صدر بود هيچ اتفاقي نمي‌افتاد. نه تنها اتفاقي نمي‌افتاد، كه در جبهه‌ها شكست هم مي‌خورديم. عمليات 19 دي هويزه، عمليات غرب كرخه در عمليات شوش و ابتداي جنگ پس نشان مي‌دهد از من سئوال كرد كه پركاري بد است، گفتم نه پركاري خيلي خوب است؛ اما يك وقتي هست كه يك نفر مي‌خواهد خودش به جاي 100 نفر بدود كه چنين چيزي امكانپذير نيست. يك وقتي يك نفر مي‌ايستد و مي‌خواهد 100 نفر را بدواند و باز هم اين درست نيست؛ ولي يك نفر هست كه خودش مي‌دود و 100 نفر را هم با خود مي‌دواند. ما اين مدل سوم را قبول داريم. ما به اين امر، فرهنگ جبهه مي‌گوييم. يعني من كه امروز در شهرداري هستم، وقتي به بچه‌هاي شهرداري مي‌گويم كه كار كنيد، بايد همه بچه‌هاي شهرداري مطمئن شوند كه هيچ‌كس صبح زودتر از من سركار نمي‌آيد و شب من آخرين نفر هستم كه مي‌روم و بعد همه شهرداري را با خود راه ببرم. نه اينكه من خودم از سحر تا بوق شب بيايم، اما فقط خودم بيايم و بدنه شهرداري پاي كار نباشند. شما فكر مي‌كنيد كار پيش مي‌رود؟ حتما كار پيش نمي‌رود. پس هم رويكرد مهم است و هم مديريت.

دوره قبل انتخابات رياست‌جمهوري شما شعارتان زندگي خوب برازنده ايراني بود؛ چقدر فكر مي‌كنيد كه در اين چهار سال گذشته اين زندگي خوب براي ايراني‌ها مهيا شده است؟
- من فكر مي‌كنم خيلي مهيا نشده است.

چرا آقاي دكتر؟
- من معتقدم كه به خاطر همان ضعف مديريتي.

آيا رويكردهاي دولت اشكال داشته است؟
- به هر حال فكر مي‌كنم تلاش اين بوده كه به اين سمت بروند و كيفيت زندگي را ارتقا بدهند؛ ولي به نظر من نتوانستند قصدشان همين بوده، ولي نتوانستند.

اگر بخواهيد در انتخابات حضور پيدا كنيد به همين شعار پايبنديد يا اقتضائات متفاوت است؟
- نه، البته به نظرم شما خيلي سياسي‌اش كرديد. يكي گفت اول فرزندي‌ات را ثابت كن، بعد ادعاي ارث كن. طبيعتا من فكر مي‌كنم امروز اگر من بخواهم كاري را در كشور دنبال كنم، همانطور كه گفتم ارتقاي كيفيت زندگي در بعد مادي و معنوي حتما مهمترين هدفي است كه پيش روي ما خواهد بود و اين را هم مهمترين چالش كشور مي‌دانم كه به اين سمت حركت كنم.

دفعه قبل كه با جناب عالي مصاحبه داشتيم آنجا ما خواهش كرده بوديم كه اگر درباره انتخابات رياست‌جمهوري نهم ناگفته‌هايي داريد بفرماييد و شما گفتيد كه صلاح نمي‌دانم اين مسائل را مطرح كنم و اگر روزي نفع شخصي نباشد و نفع مملكت باشد من اينها را بيان مي‌كنم. فكر مي‌كنيد هنوز وقت آن نرسيده كه ناگفته‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري دوره نهم را بگوييد؟
- من فكر مي‌كنم چون در آستانه انتخابات دهم هستيم خيلي حساس‌تر است.

پس الان هم وقتش نيست؟
- فكر مي‌كنم الان هم وقتش نيست.

نظرتان درباره سفرهاي استاني چيست و نقاط ضعف و قوت آن را كجا مي‌دانيد؟
- من فكر مي‌كنم اصل سفرهاي استاني به اين منظور كه مديران ارشد نظام در بازديدهاي خود به صورت ملموس از مشكلات مردم مطلع بشوند، بسيار امر پسنديده‌اي است. ولي اينكه جمع دولت بروند در يك نقطه‌اي بنشينند و به جاي استاندار و شوراي اداري و فرماندار تصميم بگيرند، به نظر من بسيار كار غلطي است.

ولي دولت معتقد است كه اينها قبلا كارشناسي شده است و آنجا فقط تصميم‌گيري نهايي انجام مي‌شود.
- آخر تصميم‌گيري نهايي اگر به اين معناست كه مثلا واگذاري يك آمبولانس به يك بيمارستان را دولت بخواهد تصميم بگيرد، آن جمله حضرت علي(ع) در ذهن مي‌آيد كه مي‌فرمايند: چند موضوع را دقت كنيد كه اگر اينها را در حكومت رعايت نكنيد، حكومتتان به سمت فساد و نابودي مي‌رود: يكي به‌كارگيري اراذل به جاي افاضل، و ديگري توجه به كارهاي فرعي به جاي توجه به كارهاي اصلي به هر حال دولت بايد كلان موضوعات را دنبال كند.
البته در كلان كشور معتقدم كه متاسفانه كلا ساختار اداري، سياسي ما، تفكيك كار ملي و محلي ندارد. اساسا اين يكي از ضعف‌هاي عمده توسعه‌نيافتگي ماست و من فكر مي‌كنم بعضا اين سفرها اينها را تشديد كرده است.
فكر مي‌كنم به جاي اينكه بيشتر به كار ملي توجه كنيم، به جزئيات پرداختيم. اما گفتم اصل اين سفر كه مثلا مجموعه دولت با مشكلات مردم آشنا بشوند حتما كار بسيار خوبي است. چون بعضي اوقات آدم گزارش‌ها را از روي كاغذ مي‌خواند، اگرچه مي‌فهمد ولي حس نمي‌گيرد. زمان جبهه اينگونه بود يك وقتي كسي پشت بيسيم صدا مي‌زند من مجروح دارم، خط آتش سنگين است، آدم اين را يك جور حس مي‌كند و تصميم مي‌گيرد، يك وقتي هست كه خود آدم پشت خط است و مي‌بيند مجروح آن جا افتاده و آتش هم سنگين است. اينجا به طور قطع به گونه‌اي ديگر تصميم مي‌گيرد. لذا در ميدان‌بودن مهم است، ولي نه همچون فرمانده لشكري كه برود در ميدان و فقط همان نقطه‌اي كه هست را ببيند و بقيه جبهه را نبيند. چراكه به طور قطع جبهه‌اش را از دست مي‌دهد.

آقاي دكتر نظرتان درباره طرح تحول اقتصادي چيست؟ آيا با نقدي‌كردن يارانه‌ها موافقيد؟
- من مخالفم.

با چي مخالفيد، با طرح تحول يا ...؟
- به نظرم روندي كه طرح تحول دنبال مي‌كند، آينده روشني برايش نمي‌بينيم؛ يعني فكر مي‌كنم به سرنوشتي از جنس تبصره 13 گرفتار مي‌شود.

اصل طرح تحول را قبول نداريد يا شيوه اجرايي آن را؟
- نه، اينكه ما حتما نيازمند يك تدبير و تحول اساسي در نحوه توزيع يارانه‌ها در كشور هستيم، در اين ترديد نيست. ولي اينكه ما يك موضوع مهم را به نظر من در بدترين زمان ممكن و با شيوه‌هايي غيرمنطقي پيش ببريم، اين حتما به آن نتيجه مطلوب نمي‌رسد.

اين زمان يعني نزديك‌بودن به انتخابات؟
- به هر حال نزديك‌بودن به انتخابات و عجله‌داشتن خود يك مسئله است. بودجه سال را مي‌خواهيم ببنديم و برنامه پنجم را نيز در پيش داريم، حال آنكه مي‌توانيم با يك پختگي اين كار را انجام دهيم؛ به هر حال حداقل 20 سال است كه مي‌خواهند اين تحول اقتصادي اتفاق بيفتد؛ نه به آن كندي و نه به اينكه يك دفعه احساس كنيم 10 ماهه بايد اين كار را تمام كنيم. نه 10 ماهه‌اش درست است و نه 10 ساله. به نظر من اين اشكال وجود دارد. من در كميسيون اقتصادي مجلس هم كه دعوت شده بودم در اين بحث صحبت كنم، آنجا با صراحت گفتم اول بايد چالش مديريتي را حل كنيد. چالش مديريتي به معناي اصلاح شيوه‌ها و روش‌ها و نوع نگاه‌هاست. دوم ساختار اداري- سياسي را از بعد ملي و محلي تعيين تكليف كنيد. در گام بعدي و سوم يارانه‌ها را برداريد كه بتوانيم كار انجام دهيم. برايتان مثال زدم. گفتم تبصره 13 يكي از افتخارات دولت نهم است و من هم قبول دارم. تبصره 13 خيلي لايحه خوبي بود. دو، سه تا اشكال داشت كه از قضا اين دو سه مورد را هم در مجلس برطرف كردند.
لايحه تبصره 13 بي‌اشكال‌ترين و بهترين قانوني بود كه به تصويب رسيد. پول هم داشت. اما حال گزارش ديوان محاسبات را بخوانيد، ببينيد چي از آن درآمد.
شما مطمئن باشيد لايحه تحول اقتصادي هم به همان سرنوشت گرفتار مي‌شود.

آقاي دكتر گفتيد تبصره 13، اين بحث شهرداري و دولت به صورت مكرر در مطبوعات تكرار مي‌شود. بحث مترو و تبصره 13 به دفعات به عنوان تيتر اصلي مطبوعات انتخاب مي‌شود.
- اين بيشتر علاقه مطبوعات است.

فقط علاقه مطبوعات نيست مثل اينكه حمل‌ونقل و ترافيك مشكل پايتخت هم هست.
- بله هر دوي اين موارد است.

مي‌خواستم ببينم مشكل اين اختلافات از كجاست؟ آيا مشكل نگاه سياسي به موضوع است؟ يا خيلي صريح‌تر رقابت دو كانديداي انتخابات نهم همچنان ادامه دارد؟ يا اينكه اين مشكلات، مشكلات زيرساختي و قانوني ماست؟
- من فكر مي‌كنم كه هر دو تاي اينهاست به اين معنا كه واقعا در بحث مديريت واحد شهري با مشكلات ساختاري مواجه‌ايم و واقعا اين ساختار جوابگوي امروز در حوزه اداري نيست مثلا همين الان من به هر محله شهر تهران كه مي‌روم از من روشنايي مي‌خواهند مي‌گويم به من ربطي ندارد، از من سئوال مي‌كنند كه موش‌ها در تهران دنبال گربه‌ها مي‌كنند.
مي‌گويم حرف درستي است اما علتش فاضلاب است، فاضلاب ربطي به شهرداري ندارد مي‌گويند آب شرب تهران فلان مشكل را دارد. مي‌گويم آب هم به ما ربطي ندارد. مي‌گويند گاز هم اينطوري است مي‌گويم گاز هم به ما ربطي ندارد. مي‌گويند اينجا درمانگاه ندارد، مي‌گويم درمانگاه هم به ما ربطي ندارد. بعد آنها مي‌گويند پس به شهرداري چه چيزي ربط دارد؟ اينها واقعا مشكلي است كه دنيا 150 سال قبل در درون خود حل كرده است. ما هنوز براي اينها تصميم نگرفتيم. يك بخش كار بحث مديريت واحد شهري است. يك بخش هم نگاه سياسي به موضوعات داشتن است.
چند روز قبل از من سئوال كردند شما از دولت چه مي‌خواهيد؟ گفتم من از دولت هيچ چيزي نمي‌خواهم.
همان‌ نامه‌هايي را كه جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد- وقتي كه شهردار بودند- به رئيس دولت هشتم جناب آقاي خاتمي نوشتند و امضا كردند، همان‌ها را براي ما حل كنند، هيچ‌چيز ديگر نمي‌خواهيم.

آقاي دكتر شما از آن دولت صحبت كرديد. آن موقع من يادم هست كه يكي از بحث‌ها اين بود كه چرا شهردار به كابينه دعوت نمي‌شود. موقعي كه آقاي احمدي‌نژاد شهردار بود يكي از ايراداتي كه مي‌گرفتند مي‌گفتند كه چرا به كابينه دعوت نمي‌شوند. آيا شما پيگيري كرديد كه چرا شما را به كابينه دعوت نكردند؟
- من حتما اين كار را نكردم و نمي‌كنم. به لحاظ اخلاقي هم درست نيست كه من اين كار را انجام دهم. ولي بد است كه آدم وقتي كه پشت ميز است يك جور قضاوت كند و وقتي رفت پشت يك ميز ديگر به گونه‌اي ديگر قضاوت كند.
يعني بد است كه من روزي در نيروي انتظامي باشم و نسبت به حل مشكل ترافيك يك نظر تخصصي داشته باشم و بعد از اينكه بيايم در پشت ميز شهرداري داشته باشم و بعد از اينكه بيايم در پشت ميز شهرداري قرار بگيرم، ‌درباره همان موضوع ترافيك تهران يك حرف ديگر بزنم و دقيقا حرف پشت ميز شهرداري تهرانم با حرف نيروي انتظامي‌ام متفاوت باشد. اين را به نظرم نه اسلام مي‌پسندد و نه مردم.

شما هميشه بحث‌هاي كلان سياسي را با رسانه‌هاي خارجي مطرح مي‌كنيد. و بحث‌هاي مربوط به شهرداري را با رسانه‌هاي داخلي. هدفتان اين است كه تفكيكي قائل شويد بين قاليباف سياست‌مدار با قاليباف شهردار؟
- شايد سئوال شما را خوب متوجه نشدم فكر مي‌كنم كه هر خبرنگاري از من هر سئوالي كرده، پاسخ‌اش را داده‌ام شايد هم بعضا از من سئوال كردند و پاسخ من را شنيدند اما به هر دليلي بعد تشخيص دادند كه انعكاس ندهند وگرنه مگر مي‌شود يك خبرنگار داخلي از من در رابطه با مسائل هسته‌اي سئوال كند و من پاسخ ندهم!
قطعا پاسخ مي‌دهم. روشن است. به علاوه اينكه من خودم هرگونه كار سياسي را در حوزه مديريت شهري سهم مهلك هم براي آن فرد و هم براي جامعه مي‌دانم و شما اگر دقت كرده باشيد، در طول مدت مديريت من در شهرداري تهران، هيچ‌وقت از موضع شهرداري حرف سياسي نزدم و اين تجربه دنيا هم هست. حتي كشورهايي كه سياسي هستند، احزاب دارند و حتي احزاب در مسند شهرداري‌ها قرار مي‌گيرند، در شهرداري‌ها كار سياسي نمي‌كنند.

پس شما به اين مقيد هستيد؟
- بله مقيدم.

اجازه دهيد وارد بحث ديگري شويم، روند مذاكرات هسته‌اي را چگونه ارزيابي مي‌كنيد. يك تحليل اين است كه با توجه به اينكه آن طرف جناح معتدل‌تر و به طور مشخص آقاي اوباما سركار آمد، ايران هم از اين طرف بايد در مواضع خود تعديل داشته باشد يعني به عبارتي اين را مطرح مي‌كنند كه يك دوره موقت تعليق را البته نه در حوزه تحقيقاتي بلكه در حوزه صنعتي بپذيريم. براي اينكه ايران بتواند از اين اجماعي كه احتمال دارد به عبارتي توپ در زمين ما افتاده گذر كند شما روند مذاكرات هسته‌اي را چگونه ارزيابي مي‌كنيد و نظرتان درباره اين تاكتيك و پيشنهادي كه مطرح مي‌شود، چيست؟
- البته فكر مي‌كنم بحث موضوعات هسته‌اي چند ماهي است متوقف شده.

دوباره نشست‌هاي 1+5 شروع شده است؟
- من هنوز فكر مي‌كنم متوقف شده است. چيزي كه من متوجه مي‌شوم اين است كه يك مقدار متوقف است. الان مجموعه خاورميانه در حال يك تغيير و تحولات سنگين تغيير قدرت است. به هر حال انتخابات آمريكا حتما روي اين موضوع و موضوعات خاورميانه و موضوعات جهاني اثرگذار بوده است و خواهد بود.
انتخابات اسرائيل هم در اين موضوعات اثرگذار و حساس است. انتخابات دولت خودگردان فلسطين نيز در موضوعات اثرگذار است.
انتخابات عراق حتما در موضوعات اثرگذار است. انتخابات افغانستان و ... و همچنين انتخابات ايران. من فكر مي‌كنم مجموعه مباحث مثل موضوعات خاورميانه، موضوعاتي مثل انرژي هسته‌اي كه موضوعات مهم منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي است در گرو اين مجموعه انتخابات است. من فكر مي‌كنم اگر مجموعه اين انتخابات كه همه اين انتخابات‌ها تا 4-5 ماه آينده به اتمام مي‌رسد تعيين‌كننده است از اين جهت يك مقدار موضوع متوقل است كه همه اين اتفاقات بيفتد، بعد حتما دو مرتبه فعاليت‌هاي آنها آغاز مي‌شود.
اما در موضوع هسته‌اي، من معتقدم كه ما هيچ‌وقت نبايد از خواسته‌هاي منطقي و به حق خودمان كه در چارچوب آژانس است كوتاه بياييم و نبايد تحت فشار چه از طرف آمريكا و چه از سوي ساير كشورها قرار بگيريم اين را هر كسي كه غيرت انقلابي و ايراني داشته باشد درك مي‌كند ولي به نظر من بحث در اينجا نيست. بحث در اينجاست كه آيا ما خواسته‌هاي به حقمان را وقتي مي‌توانيم با هزينه كمتري تمام كنيم، لازم است برايش هزينه‌هاي سنگيني پرداخت كنيم يا نه. من فكر مي‌كنم بحث بيشتر اينجاست.

يعني از نظر تاكتيك مشكل داريم؟
- من فكر مي‌كنم در شيوه‌ها و در تاكتيك دچار مشكل هستيم.
همين الان كه آقاي اوباما به قدرت رسيده است، بحث‌شان اين است كه خب ما مي‌خواهيم تغيير اتفاق بيفتد، طبيعتا اين تغيير دو رويكرد دارد؛ يك رويكرد در درون آمريكا و يك رويكرد در بيرون آمريكا. ما وقتي واقعا تغيير اوباما را مي‌پذيريم كه مواضع روشن آمريكا را در موضوع هسته‌اي بدانيم. مواضع روشن آنها را در موضوعي مثل خاورميانه و فلسطين بدانيم. ما فكر مي‌كنيم مثلا تغيير آقاي اوباما را در تغييرات در عراق و افغانستان به عنوان يك تغيير جدي نمي‌دانيم كه مثلا بگويد ما اين بحش از نيروهايمان را از عراق خارج كرديم خب به هر حال آنها بايد تا دو سال ديگر عراق را به طور كامل ترك كنند.
از الان زمانبندي كرده‌اند، شروع كنند بگويند اين تغييرات ماست اينكه ادامه ديدگاه دولت قبلي آمريكاست و اتفاقي نيفتاده است تغيير است. بايد واقعي باشد. ما هم بايد درك كنيم. من خاطرم هست يك مقاله‌اي اواخر سال 85، اول سال 86 قبل از مذاكرات ايران و عراق و آمريكا درباره عراق در مركز مطالعات خاورميانه وزارت امور خارجه ارائه كردم. آنجا به همين نكته اشاره كردم كه انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي در يك نقطه‌اي قرار گرفته است كه به نظر من بايد از موضع تقابل در بعضي زمينه‌ها در عرصه بين‌المللي به سمت رقابت پيش برود. بعضي‌ها معتقدند بايد تقابل كنيم، بعضي‌ها معتقدند بايد تعامل كنيم. من فكر مي‌:نم هم تعامل و هم تقابل الان وقتش نيست. الان فصل رقابت در عرصه بين‌المللي است.

و ادبياتي كه بايد در اين حوزه انتخاب شود؟
- وقتي مي‌گوييم رقابت اين خود ادبيات است. يعني شما يك وقت با ادبيات تقابل صحبت مي‌كنيد كه بعضي موضوعات را براي خود پرهزينه تمام مي‌كنيد. يك وقتي شما تعامل مي‌كنيد به اين معنا كه وادادگي پيدا مي‌كنيد كه اين زيبنده انقلاب اسلامي نيست. يك وقتي هست كه شما در موضع رقابتيد. در رقابت فرد بسته به شرايط منافع و آرمان‌هايش را در نظر مي‌گيرد، تصميم مي‌گيرد و پيش مي‌رود.

من سئوال را جزئي‌تر كنم. شما اين بحث را مطرح مي‌كنيد كه در دولت گذشته در اين عرصه در مذاكرات هسته‌اي وادادگي بوده است؟
- وادادگي توام با خوشبيني.

و در دوره اخير؟
- نگاه كنيد باز موضوعات بين‌المللي خاص موضوعات هسته‌اي نيست. بعضي مواقع در موضوعات ديگر حرف‌هايي مي‌زنيم كه هيچ ضرورتي ندارد و هزينه آن را در جاي ديگري پرداخت مي‌كنيم.

و نظرتان درباره هولوكاست؟
- يك وقتي يكي از سياستمداران بزرگ دنيا در اجلاس داووس از من سئوال كرد، نظر شما درباره هولوكاست چيست؟ گفتم هولوكاست اگر موضوع شما هست، موضوع ما نيست. اگر خواستي شما بحث هولوكاست را بكن اما اگر خواستي ما بحث فلسطين را داريم. با هم بحث مي‌كنيم.

آقاي دكتر آيا شما مذاكره با دولت جديد آمريكا را محتمل مي‌دانيد؟ حوزه‌هاي اصلي چالش ما با آمريكا چيست آيا اين ظرفيت وجود دارد كه دو طرف انعطاف بيشتري داشته باشند به طور مشخص فلسطين براي ما و متقابلا براي آمريكا نيز اسرائيل يك موضوع راهبردي است در اين حوزه‌هاي چالشي كه به صورت شاخ به شاخ ما با آمريكا مواجهيم با اين چشم‌انداز، آيا شما پيش‌بيني مي‌كنيد كه در دوره اوباما اگر شرايط مذاكره برابري فراهم شود، اين اراده در دو طرف وجود دارد كه وارد بحث شوند؟
- من فكر مي‌كنم در اين بخش كه من مي‌گويم بايد رويكردهايمان، رويكردهاي رقابتي باشد، دقيقا مي‌خواستم اين مفهوم را برسانم كه ايران امروز اين ظرفيت را در خاورميانه دارد و هيچ موقع ايران چنين قدرتي را در رژيم گذشته و از اول انقلاب تا الان نداشته است كه اينقدر در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي تاثيرگذار باشد. يعني امروز آمريكايي‌ها با تمام وجودشان چه بخواهند و چه نخواهند اين را درك كرده‌اند كه بدون ايران هيچ موضوعي را در خاورميانه نمي‌توانند به نتيجه برسانند. اين به نظر من بزرگ‌ترين فرصت ماست براي حل بخشي از موضوعات و تثبيت اقتدار ما.

مثلا در افغانستان امتياز بدهيم و در هسته‌اي امتياز بگيريم؟
- نه اصلا بحث امتيازدادن نيست. در بحث رقابت بسته به تدبير شما مي‌توانيد بازي برد- برد داشته باشيد مي‌توانيد بازي هر دو باخت داشته باشيد و مي‌توانيد برد و باخت داشته باشيد و آن ديگر بستگي به توانايي‌ها و ظرفيت‌هايي است كه دو طرف در اين راه دارند.

اگر اجازه بدهيد وارد مباحث انتخابات رياست‌جمهوري آينده شويم طي چند ماه گذشته دو سه الگو بين اصولگرايان مطرح شده است، بحث كابينه ائتلافي و دولت وحدت ملي، شما به طور مشخص كدام يك از اين الگوها را مي‌پسنديد و فكر مي‌كنيد اجرايي باشد؛‌ حداقل در شرايط فعلي كشور ما؟
- من فكر مي‌كنم آن دوستاني كه اين حرف‌ها را الان قبل از انتخابات مي‌زنند، همه اين حرف‌ها حرف سياسي است.

چرا؟
- زيرا اگر به قدرت رسيدند و بعد اين حرف را زدند عاقل‌اند و منطقي مي‌بينند؛ نه اينكه قبل از اينكه بخواهند قدرت را بگيرند، از اين حرف‌ها مي‌زنند. اين دوستاني كه امروز اين حرف‌ها را مي‌زنند، همه روزي در مسند قدرت بودند. اما آيا آن روزي كه در مسند قدرت بودند با همين نگاه ائتلافي به موضوع مي‌نگريستند كه جناحي و خطي نگاه نكنند؟
من معتقدم هركس كه ظرفيت دارد و حكومت و نظام اسلامي و ولايي را قبول دارد، آدم كارآمدي هم هست، ولي در گروه خودش نيست، حتي ممكن است اين فرد را هم نپسندد بايد او را به كار گرفت.

البته همه كساني كه اين مسائل را مطرح مي‌كنند در مسند قدرت اجرايي نبوده‌اند مثل آقاي محسن رضايي كه بحث كابينه ائتلافي را مطرح كرده‌اند.
- حالا، به هر حال هر كسي يك جايي در حوزه مسئوليت بوده است. ممكن است كه در راس دولت نبودند، ولي در حوزه مسئوليت بودند، به نظر من هر شخصي وقتي به قدرت رسيد و دولت در اختيارش بود، آن روز بايد بگويد من از همه امكانات و منابع ملي از جمله كه مهمترينش افراد هستند استفاده كنم، نه قبل از اينكه مي‌خواهد ارنجي براي انتخابات درست كند، اين حرف‌ها را بزند، من واقعا اين بحث‌ها را بيشتر سياسي مي‌دانم و نه يك موضوع واقعي كه واقعا به اين توجه كنند. ما در كشور بايد با يك نگاه ملي به موضوعات توجه كنيم و نه تنها منكر اين نيستيم بلكه آن را يك ضرورت مي‌دانم. ولي نه در آستانه انتخابات.

وقت اين بحث‌ها معمولا در آستانه انتخابات است؟
- خب علت اينكه كشور به اين سرنوشت دچار شده همين است.
مردم مي‌گويند وقتي كه راي مي‌خواهند به مار كار دارند، تا رايشان را مي‌گيرند تا چهار سال بعد ديگر با ما هم كاري ندارند، نمي‌گويند؟ 

 به تازگي آقاي زاكاني نقل كردند كه شما گفته‌ايد اگر آقاي خاتمي كانديدا شود من نمي‌آيم. تكذيب شد؛ اما از قول يك منبع آگاه و نه به صورت رسمي.
- يك چيز روشن و مشخص است كه من حتما سخنگو در اين عرصه‌ها ندارم.

بالاخره دفتر شهردار مي‌تواند اين قضيه را تكذيب كند.
- من الان دارم خدمت شما عرض مي‌كنم.

شما اين قضيه را رد مي‌كنيد؟
- به هر حال من اگر حرفي داشته باشم، حتما خودم مي‌گويم. چون حتي سخنگوي شهرداري هم حرف‌هاي حوزه قاليباف را الزاما بيان نمي‌كند. مسائل شهرداري را بيان مي‌كند.

در انتخابات مجلس هشتم، بحثي درباره ائتلاف قاليباف‌، لاريجاني و رضايي مطرح شد. آيا در انتخابات رياست‌جمهوري هم اين مورد هست؟ چون ما يك مصاحبه‌اي با آقاي رضايي داشتيم، ايشان گفتند يك دوستي سياسي سه نفره‌اي داريم كه از اول انقلاب بوده و بالاخره مي‌تواند به يك ائتلاف سياسي تبديل شود. آيا اين ظرفيت همچنان وجود دارد؟
- در عالم سياست، هر چيزي احتمال دارد. اين امر كاملا روشن است و اينكه ما هم يك سابقه دوستي با هم داريم. همين‌طور است. ولي اينكه آينده چه اتفاقي بيفتد، نمي‌دانم.

آقاي دكتر روند اجراي اصل 44 و سهام عدالت، را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
- ديگر سئوال چالشي نداري.

اين سئوال هم مهم و خيلي اساسي است؟ چون اصل 44 براي ما و براي سال‌هاي آينده حياتي است؟
- اصل 44 مسير خوبي را طي نكرده است؛ حتي در رويكردها. يعني من معتقدم كه به هر حال اساس اين بوده كه به سمت خصوصي‌سازي برويم؛ ولي اين اتفاق واقعا نيفتاده است.

در سهام عدالت چطور؟
- سهام عدالت چه‌جور خصوصي‌سازي است؛ همه اصل 44 واقعا سهام عدالت بود؟

قرار بود 40 درصدش باشد؟
- نه 40 درصد همه كارخانجات يا بخشي از كارخانجات؟ بخشي از كارخانجات قرار بود به سهام عدالت داده شود. به بخش سهام عدالت پرداختند ولي به بقيه‌اش نپرداختند. اگر از قضا همان‌هايي كه سهم عدالت را واگذار كردند، اگر براي آن 51 درصد ديگر تدبير نكنند و مديريت نكنند، آن 49 درصد سهامداران به جهت فكري و توان تخصصي و نقدينگي توانايي اداره آن كارخانجات را دارند؟ خب طبيعتا ندارند و آن 51 درصد بايد بيايند و كمك كنند اين مشكل را حل كنند. آنها آمدند؟ آنها هم كه نيامدند. پس يعني چه كار كرديم. يعني يك كارخانه را به دست خود منهدم كرديم.

اگر كانديدا شويد نظرتان درباره شفاف‌سازي منابع هزينه‌هاي تبليغاتي نامزدها چيست؟
- من فكر مي‌كنم دوره قبل هم هيچ‌كس از من شفاف‌تر نبود.

ولي خيلي بحث‌ها درباره هزينه‌هاي تبليغاتي شما مطرح شد.
- آنها از بداخلاقي‌هايي بود كه من گفتم. قطعا بداخلاقي بود.
من نمي‌دانم اين بحث را، حداقل مي‌توانم نقل قول كنم. آنهايي كه آمدند گفتند ما كل هزينه انتخاباتمان 200 ميليون تومان بود، من به طور قطع مي‌گويم در شهر تهران به طور مستقيم ستادشان به من گفت بالاي يك ميليارد و 200 ميليون تومان هزينه كرده‌ايم.

يك اشاره لطيفي داشتيد به اينكه هم در رژيم گذشته، هم در انقلاب و هم پس از آن ما هيچ‌وقت اين ظرفيت بين‌المللي را نداشتيم كه در منطقه از اين قدرتمندي برخوردار باشيم و بتوانيم نقش اساسي بازي كنيم.
- و اين مهمترين دستاورد انقلاب اسلامي است.

اشاره شما به اين ظرفيت انقلاب و ظرفيت مجموعه مديران انقلاب و نظام است؛ اما شما نقش دولت اخير را در اين ميان چه مي‌دانيد؟
- در اين ظرفيت‌سازي من فكر مي‌كنم واقعا الان شرايط استثنايي در طول اين 30 سال براي ما فراهم شده كه از اين ظرفيت استفاده كنيم. به نظر من يكي از فرصت‌هايي كه براي دولت نهم است اين بوده كه واقعا در بخشي از سال‌هاي چنين فرصتي براي استفاده از اين ظرفيت فراهم نشده بود. الان اين فرصت فراهم شده، من فكر مي‌كنم اين فرصت را، اگر خوب استفاده نكنيم ممكن است به تهديد هم تبديل شود مثل قيمت بالاي نفت كه هم فرصت است هم تهديد.

نقش دولت را در تحكيم اين فرصت چه مي‌دانيد؟
- مهمترين بازيگر اين موضوع دولت است. مهمترين نقش را در اين زمينه دولت دارد.

پس لااقل در اين زمينه نقش دولت را قبول داريد؟
- كه آيا از همه اين ظرفيت‌ها خوب استفاده شده؟

نه اينكه در ايجاد اين ظرفيت‌ها هم نقش داشته، يا اين حاصل تلاش‌هاي دولت‌هاي قبلي است.
- من مي‌خواهم بگويم اين حاصل دستاورد 30 سال مبارزات انقلاب اسلامي و دستاورد انقلاب است. ما همه مدير بوديم و مي‌دانيم حتما الان يك ظرفيت‌هايي در دوره نهم استارت زده شده كه الزاما در دوره دولت نهم به ثمر نخواهد رسيد. در دولت بعدي به ثمر خواهد رسيد. خيلي از موضوعاتي كه امروز مشاهده مي‌كنيد از اين قاعده پيروي مي‌كند. ممكن ديروز كه آب سد دوستي به مشهد رسيده ثمره دولت نهم است؟

نه اين را كه همه مي‌دانند.
- بقيه هم مثل اين روشني است.
و حتما خيلي از زحمت‌هايي كه امروز دولت نهم دارد مي‌كشد، ثمره‌اش را پنج سال ديگر مي‌بينند.

آقاي قاليباف به هر صورت يكي از اهداف اصلي انقلاب حاكميت اخلاق و معنويت بود و مردم نگاه مي‌كنند به اعمال و گفتار و موضع‌گيري‌هاي رهبران و مسئولان خود، شما در اين حوزه حاكميت اخلاق را بر گفتار و رفتار مديران چقدر مي‌دانيد. آيا واقعا اين سير تكاملي داشته يا نه؟
- نه.

چرا؟
- نمي‌دانم، در اين بخش هم بعضا به من هم انتقاد كردند. شايد عالم سياست اينطوري است؟

شما خودتان رعايت كرديد، آن سال‌هايي كه جبهه بوديد يا رزمنده، الان كه شهرداريد؟
- من واقعا اين بخش را باور دارم كه هيچ موقع در اين عرصه آگاهانه كار خطايي را انجام ندهم. ممكن است يك وقت‌هايي واقعا اشتباه رخ داده باشد. من منكر آن نيستم و هر موقع هم كه فهميدم اشتباه كردم، حتما اقرار كردم كه اشتباه كردم. حداقل همه سعي‌ام اين بوده است.

اينكه مي‌گويند دور و بر شما را خيلي اصلاح‌طلب گرفته يا شما به آنها نزديك شده‌ايد، نظرتان چيست؟
- نه، من اصلا تفكيك اصولگرا و اصلاح‌طلب را اساسا تفكيك درستي نمي‌دانم. دو جناح چپ راست از اول بودند و بنا به شرايطي اسم عوض كردند.

پس همان چپ و راست ادامه دارد؟
همان چپ و راست ادامه دارد.

الان چپ‌ها به شما نزديك‌تر شده‌اند؟
- ما از اول نه به چپ‌ها نزديك شده‌ام نه به راست‌ها. شما در مشهد هم بوديد و ديديد. من فكر مي‌كنم از سال 60 كه عالم سياست را درك كرديم تا امروز هيچ دلبستگي به هيچ كدام از اينها نداشتم.
من مي‌گويم حرف درست و حسابي و حق را از هر طرف بود بايد شنيد و قبول كرد و حرف بي‌ربط و غيركارشناسي را هم ولو اينكه افراد نزديك به آدم هم بزنند پذيرفته نيست.

آقاي دكتر قاليباف از شما به خاطر وقتي كه در اختيار ما گذاشتيد، تشكر مي‌كنيم.
- من هم تشكر مي‌كنم.

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم اسفند 1387ساعت 10:7  توسط محمد جواد رنجبر  | 

 

گزارش خراسان از سفر کاروان راهیان نور

اینجا عشق جاری است

صفحه R07 فرهنگ (رضوي) ، شماره سريال 17227 ، تاريخ انتشار 871228

 محمد جواد رنجبر

اشاره: اسفند که به آخرین روزهای خود نزدیک می شود، باز دوباره به رسم هر سال دل ها هوایی می شود، هوای کوی شهدا. دلت می خواهد هنگام تحویل سال نو در شلمچه باشی. دلت می خواهد یا مقلب القلوب والابصار را در کنار تربت پاک شهدا زمزمه کنی.

بار سفر را می بندی و راهی می شوی. می روی تا به دعوت شهدا پاسخ دهی. چون تا آن ها تو را دعوت نکنند، توفیق زیارت را پیدا نمی کنی می روی بدون آن که به سختی های سفر و حوادث احتمالی آن فکر کنی.

چون در دل عشق به وصال خدای شهدا را داری. شهدا، همان مردان بی ادعا خود را آماده پذیرایی از تو کرده اند و مطمئنی که شهدا این بازدید تو را بی جواب نمی گذارند و آن را جبران می کنند. شهدایی که مظلومانه به آسمان ها عروج کردند، اما نام آنان برای همیشه در تاریخ جاویدان ماند تا مایه هدایت نسل ها یکی پس از دیگری شوند و کلاس درس ایثار، گذشت، فداکاری و جان فشانی را برای همیشه ماندگار کردند.

امسال هم خداوند توفیق داد تا راهی این سفر سراسر نور شوم.

اما تفاوتش با سال های گذشته توفیق همراهی با جمعی از خانواده ها بود. خانواده های معزز شهدا و ایثارگران، خانواده های اصحاب شهدا (دانشجویان مشهدی جان باخته در حادثه رانندگی سال گذشته راهیان نور) و تعدادی از کسانی که در مسیر رسیدن به سیر و سلوک شهدا در حادثه رانندگی مجروح شده بودند.

این اردو با حضور ۱۵۰ نفر و از سوی اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی به مدت چهار روز از ۲۱ تا ۲۵ اسفندماه جاری برگزار شد.

شرکت کنندگان در این اردو از مناطق عملیاتی شلمچه، دهلاویه، هویزه، اروندکنار، فتح‌المبین، جزیره مینو و چزابه بازدید کردند.

حال و هوای کاروانیان

در این سفر فرصتی پیش آمد تا بتوانیم در گفت وگو با زائران و متولیان، نظر آنان را در رابطه با برگزاری و بایدها و نبایدهای اردوهای راهیان نور جویا شویم.

احمد نجاتی فرد دانشجوی ترم آخر رشته حقوق است.

او که ۲۲ سال دارد و برای سومین بار است از مشهد راهی سرزمین های نور شده، معتقد است: نسل دوم و سوم با حضور در این مناطق پاسخ انبوه سوالات خود درباره جنگ و دفاع مقدس را می یابند.

وی با بیان این که بسیاری از زائران کربلای ایران آرزوی قرار گرفتن در صف شهدا را دارند، می افزاید: افراد پس از بازگشت از این سفر مقدس وظیفه بیشتری در قبال شهدا احساس می کنند.

وی ادامه می دهد: زائران سعی می کنند تا به عهد خود با شهدا پای بند باشند و در طول سال با فرهنگ شهادت زندگی کنند و همیشه به یاد شهدا باشند.

این دانشجو همچنین خواستار به کارگیری راویان زبده و دارای فن بیان برای بازگویی وقایع دوران هشت سال دفاع مقدس است و می گوید: تجسم سازی مناطق جنگی بسیار ضعیف است و باید در این راستا بیشتر تلاش شود.

وی اضافه می کند: دستگاه های اجرایی باید با هماهنگی بیشتر در بین خود، موجب فراهم آمدن رفاه بیشتر برای زائران کربلای ایران شوند.

سردار سیدهاشم درچه ای از رزمندگان دوران جنگ تحمیلی و از راویان فتح هم یادمان های دفاع مقدس را یادگار شهدا و میعادگاه ملت ایران می داند و می گوید: مردم به این جا می آیند تا با شهدایی که در راه اعتلای ارزش ها جان خود را فدا کردند، عهد و پیمان دوباره ای ببندند.

وی می افزاید: اینها می آیند به شهدا بگویند که شما رفتید و مایه عزت و احیای ارزش ها شدید و ما نیز بر پیمان خود با شما محکم و استوار ایستاده ایم.

وی به برکات مزار شهدا اشاره می کند و ادامه می دهد: افرادی که به زیارت این مناطق می آیند، متحول می شوند.

حجت الاسلام محمد هژبری یکی دیگر از زائران مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس نیز می گوید: خداوند متعال زمان ها و مکان های خاصی را برای پالایش افراد و زدوده شدن زنگارهای وجود انسان ها قرار داده که یکی از این مکان ها مقاتل و مزارهای شهداست.

وی اضافه می کند: مقاتل و مزارهای شهدا، صفای باطنی به انسان بازمی گرداند و قوه خیال بشر را به سمت ذات پروردگار سوق می دهد.

به اعتقاد وی پیام اردوهای راهیان نور درک مفهوم ظهور و انتظار است.این زائر کربلای ایران با بیان این که مهم ترین رکن راهیان نور، زائران آن است، می افزاید: شاید اینجا خیلی موضوع سرویس دهی و غذای خوب جواب گو نباشد و چه بسا تشنگی و گرسنگی بیشتر جواب دهد و معرفت آفرین شود و باید قبل از اعزام زائر، پیش نیازها و پیش زمینه های حضور او در این سرزمین های نورانی به شکل هنرمندانه ای فراهم شود و بر روی اذهان و افکار زائران کار شود.

وی ادامه می دهد: این قدر ضروری نیست که ما از همه نقاط یادمانی بازدید کنیم؛ هرچند این موضوع خوب است، اما بهتر این است که به زیارت چند یادمان محدود رفته، اما آن جا را با اخلاص و معرفت زیارت کنیم.

هژبری از مسئولان و متولیان حفاظت از مناطق عملیاتی دفاع مقدس می خواهد که بگذارند این مناطق در همان قالب خاکی خود باقی بماند و از لحاظ شکل ظاهری تغییر نکند.

انتقال فرهنگ شهادت

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی که مسئولیت این کاروان ۱۵۰ نفره را برعهده دارد نیز درباره اهداف برپایی اردوهای راهیان نور به خراسان می گوید: هدف از برگزاری این اردوها، آشنایی نسل پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آن چه که در دوران دفاع مقدس روی داده، انتقال فرهنگ دفاع مقدس، ایثار، شهادت، مقاومت و پایداری به جامعه و آشنایی نسل پس از دفاع مقدس با اصل دفاع است.

سرهنگ محمد احراری درباره تأثیر برگزاری این اردوها نیز اظهار می دارد: براساس بررسی های انجام شده، در حال حاضر تأثیرگذارترین حرکت فرهنگی و دارای تأثیر عمیق، حرکت فرهنگی راهیان نور است.

وی به شرایط کنونی جمهوری اسلامی و وضعیت حاکم در جهان اشاره می کند و می افزاید: باتوجه به این شرایط مکلفیم تا روحیه حماسی و مقاومت نسل سوم را ارتقاء دهیم و طبیعی است که با آشنایی با موضوعات دفاع مقدس، این روحیه افزایش می یابد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان با اشاره به افزایش آمارکمی زائران راهیان نور، بیان می کند: سال گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از سرزمین های دفاع مقدس بازدید کردند و پیش بینی می شود این رقم امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.

وی نبود برنامه برای استمرار ارتباط با زائران کربلای ایران را یک خلاء می داند و می گوید: در این رابطه برنامه ها بسیار محدود است ضمن این که برنامه ای جدی برای پوشش در طول سال در کل کشور وجود ندارد و تلاشمان این است که این ارتباط در طول سال تداوم داشته باشد.

احراری درباره پیام عمومی حضور افراد در مناطق عملیاتی دفاع مقدس اظهار داشت: این پیام می گوید که هرچه در روی کره خاکی گشتند، فرهنگی قوی تر و غنی تر از فرهنگ دفاع مقدس یافت نکردند و به همین دلیل قشرهای مختلف جامعه و به خصوص جوانان بهترین اوقات خود را به حضور در جوار مزار مطهر شهدا اختصاص می دهند.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو خواستار مردمی شدن اردوهای راهیان نور می شود و معتقد است: در هر صحنه و میدانی که مردم حضور یابند توفیقات چندین برابر می شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی اضافه می کند: برای تحقق این امر، دولت باید بسترها و زیرساخت ها را فراهم کند، اما جزئیات کار به دست خود مردم است و این موضوع باید در طول سال پی گیری شود.

وی در پایان این گفت وگو به نگاه زیبای مردم به راهیان نور اشاره می کند و می افزاید: پیام حضور دوباره افرادی که به نوعی در این رابطه آسیب دیده اند و به دلیل حوادث اندک به وجود آمده عزیز خود را از دست داده اند این است که اگر دشمن درصدد خدشه دار کردن این راه روشن باشد، همان مردم و کسانی که آسیب دیده از این جریانند، مقابل این امر ایستادگی می کنند و به دشمن اجازه هیچ خطایی نمی دهند.

کلام آخر

ضرورت برگزاری و نیز تأثیر اردوهای راهیان نور بر هیچ کس پوشیده نیست، همین طور خیل عظیم انسان هایی که به عشق شهدا، بعضا سختی بیش از دو هزار کیلومتر راه را به تن می خرند تا روح و جان خود را با زلال شهدا صیقل دهند؛ اما مسئولان امر باید بیش از گذشته زمینه رفاه زائران و نیز زیرساخت ها را فراهم کنند تا شاهد حوادث ناگواری که هرچند اندک، اما بسیار دل خراش و ناراحت کننده روی می دهد، نباشیم.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هشتم اسفند 1387ساعت 8:12  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه 02 اخبار ، شماره سريال 17226 ، تاريخ انتشار 871227

 فرزند مرحوم حاج شيخ عباس قمي صاحب كتاب مفاتيح الجنان يكشنبه شب در سن ٨٤ سالگي در مشهد به سراي باقي شتافت.

به گزارش خراسان، حجت الاسلام و المسلمين حاج ميرزامحسن محدث زاده قمي تنها بازمانده از محدث خبير مرحوم شيخ عباس قمي صاحب كتاب مفاتيح الجنان و از علما و ائمه جماعت ساكن تهران، در سفر زيارتي به مشهد، در اين شهر بدرود حيات گفت.

بر پايه اين خبر، پيكر اين فقيد سعيد ساعت ١٥ امروز از محل حسينيه مرحوم حاج شيخ مرتضي عيدگاهي واقع در خيابان امام رضا(ع) به سمت حرم رضوي تشييع مي شود و پس از آن در صحن آزادي به خاك سپرده خواهد شد.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هفتم اسفند 1387ساعت 9:11  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه R07 فرهنگ (رضوي) ، شماره سريال 17225 ، تاريخ انتشار 871226

محمدجواد رنجبر - شهدا به درستی تکلیف خود را شناختند و در این راستا به وظیفه خود عمل کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خراسان حجت الاسلام مهدی ماندگاری رئیس گروه تفحص سیره شهدا در مراسم سالگرد حادثه دانشجویان دانشگاه خیام مشهد در اردوگاه ثامن الائمه(ع) حمیدیه اهواز با بیان این مطلب افزود: شاخصه شهدا ثابت قدم بودن در عهد خود با خداوند بود.

شهدا در طول ۸ سال دفاع مقدس تکلیف خود را به خوبی انجام دادند.وی با تأکید بر شناخت تکلیف ادامه داد: برای این امر باید به دین رجوع کرده و تکلیف خود را بیابیم و با تلاش مجاهدگونه، توکل و توسل برای کمک گرفتن و دعا و تضرع برای جلب اسباب معنوی آن، تکلیف خود را عملی سازیم.

رئیس گروه تفحص سیره شهدا تصریح کرد: راهیان نور یکی از زیباترین بسترهای تکلیف شناسی است. در این مراسم جمعی از خانواده های دانشجویان جان باخته در حادثه رانندگی نیز حضور داشتند. شایان ذکر است اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه خیام مشهد اسفندماه سال گذشته در مسیر برگشت از بازدید از مناطق عملیاتی۸ سال دفاع مقدس در حد فاصل اندیمشک - پل دختر با تانکر حامل سوخت برخورد کرد و در این سانحه ۲۲ تن از دانشجویان کشته و تعدادی مجروح شدند.

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و ششم اسفند 1387ساعت 8:9  توسط محمد جواد رنجبر  | 

مردم قضاوت کنند

تفاوت فاحش قیمت های رسمی و غیر رسمی گوشی تلفن همراه در مشهد

صفحه R02 اقتصاد (رضوي) ، شماره سريال 17223 ، تاريخ انتشار 871222

 

متاسفانه مدتی است که در صفحه اقتصادی روزنامه خراسان، ناآگاهانه و بدون کارشناسی و استعلام از منابع مسئول، قیمت کاذب گوشی های تلفن همراه چاپ و نشر می شود که باعث بی اعتمادی مردم به کسبه این صنف و متعاقبا به روزنامه خراسان خواهد شد.

ضمن این که این اتحادیه طی نامه شماره ۹۰۲۸/۸۷ مورخ ۲۲/۱۰/۸۷ این مطلب را به روزنامه محترم متذکر و در همان روز لیست قیمت واقعی گوشی های تلفن همراه را با در نظر گرفتن تمام جوانب ارسال نمود ولی متاسفانه روزنامه شما علاوه بر عدم توجه به نامه و لیست قیمت ارسالی، در مقاله شماره ۱۷۱۷۸ ویژه نامه ۱۲۱۴ مورخ ۲۵/۱۰/۸۷ اقدام به چاپ جوابیه خنثی نموده است و مجددا در تاریخ های ۷/۱۱/۸۷ و ۸/۱۱/۸۷ اقدام به چاپ قیمت های بعضا اشتباه و بدون کارشناسی از نظر درصد سود، نوع گارانتی و موارد دیگر که ذیلا به آن اشاره می شود، نموده است.

تصور ما این است که شما هیچ اطلاعی از وضعیت گوشی تلفن همراه ندارید و فقط با مراجعه به یک یا چند فروشگاه و با دریافت لیست قیمت آن ها که در نظر اول دارای قیمت پایین تری نسبت به بقیه فروشگاه ها می باشند، اقدام به چاپ قیمت لیست مورد نظر می فرمایید که این جانب شخصا با کارمند شما تماس گرفته و ایشان نحوه دریافت و چاپ قیمت ها را اعلام نمودند.

- آیا می دانید هیچ فروشگاهی در مشهد حق ارائه لیست گوشی های بدون گارانتی را ندارد و این در حالی است که در روزنامه خراسان، لیست قیمت این گوشی ها اعلام شده است؟

- آیا شما می توانید گوشی های بدون گارانتی موجود در بازار را از گوشی های دارای گارانتی تشخیص دهید؟

- آیا می دانید چاپ لیست قیمت گوشی های بدون گارانتی و قاچاق، حمایت مستقیم شما از قاچاقچیان می باشد؟

- آیا شما لوازم اصلی گوشی های تلفن همراه را از لوازم غیر اصلی، تشخیص می دهید؟

- آیا می دانید قیمت گوشی هایی که دارای لوازم غیر اصلی هستند، از قیمت گوشی ها با لوازم اصلی پایین تر است؟

- آیا در صورتی که مخاطبین شما، نام فروشگاه های عرضه کننده این گوشی ها را جویا شدند، چه پاسخی دارید؟

- آیا می دانید در لیست ارائه شده شما در مورخه ۸/۱۱/۸۷ بالغ بر دو مورد اشتباه قیمت فاحش حدود پنج میلیون ریال و یک مورد حدود یک میلیون ریال و سه مورد حدود پنجاه هزار ریال پایین تر از قیمت عمده فروش در روزنامه شما درج شده است؟

- آیا می دانید مدت یک سال و نیم است که فروش حتی یک عدد گوشی چینی تقلبی در شهر مشهد مقدس ممنوع و با تمام مسئولان رده اول این شهر بابت جمع آوری این گوشی ها هماهنگی به عمل آمده است؟

- آیا می دانید اگر کارمندان شما حتی یک مورد لیست قیمت این گوشی ها را سهوا در روزنامه درج نمایند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

- آیا می دانید در ستون قیمت های سونی هیچ گونه گوشی تلفن همراه وجود ندارد و تمام ۱۴ مورد هندس فری بوده و شما هیچ اشاره ای به آن ها نکرده و باعث سردرگمی مردم شده اید؟

- آیا می دانید روزانه چند نفر با در دست داشتن این روزنامه به فروشگاه ها مراجعه و متقاضی خرید به قیمت لیست ارائه شده شما می باشند؟

- آیا می دانید مردم لیست شما را ملاک قیمت قرار داده و در صورت خرید گوشی با قیمت بالاتر به اتحادیه و یا دیگر مراجع قضایی مراجعه و اقدام به شکایت می نمایند؟

مدیر مسئول محترم، روزنامه خراسان یکی از پرفروش ترین روزنامه های صبح کشور بوده و باعث افتخار شهر مشهد مقدس می باشد و اگر قرار باشد کارمندان شما به هر دلیلی سهوا یا عمدا اقدام به درج چنین لیست هایی که بدون پشتوانه است بنمایند، باعث لطمه خوردن به این روزنامه و آبروی شهر ما می شوند، لذا از شما مقام مسئول تقاضا داریم چون تلفن همراه امروزه، یکی از وسایل ضروری بشر و مورد استفاده تمام اقشار جامعه می باشد، قبل از درج هرگونه مطلبی که نیاز به کارشناسی داشته باشد، با این اتحادیه هماهنگی نمایید چرا که ما باید جوابگوی شما، مسئولان و مردم باشیم.

محمد باقر زارعیان رئيس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد

خراسان: آیا واقعا بازار تلفن همراه تا این حد آشفته است و این همه فروشندگان غیر مجاز با فروش کالاهای قاچاق و غیر اصلی اعتماد مردم را سلب کرده اند؟

پاسخ به این سوال را به سازمان بازرگانی و دستگاه های نظارتی واگذار می کنیم و بهترین دفاع از چگونگی ارائه قیمت ها توسط روزنامه را ارائه قیمت های واقعی بازار می دانیم.

خبرنگار ما در ۱۹ اسفند ماه جاری به سه مرکز فروش موبایل در مشهد به نام های پاساژ موبایل خاتم واقع در بولوار سجاد، مجتمع قصر موبایل واقع در خیابان احمدآباد و بازاری مشابه در چهارراه لشکر رفت و از قیمت های چهارنمونه از گوشی های همراه کسب اطلاع کرد که جدول مقایسه ای نرخ های این سه بازار با نرخ های اعلام شده توسط اتحادیه خود گویای همه ماجراست.

پس از مقایسه این نرخ ها آنچه گفتنی تر است، این نکته می باشد که یکی از ستون های جدول فوق مربوط به قیمت های رسمی اعلام شده توسط یکی از اعضای اتحادیه می باشد که از انتشار نام و سمت وی خودداری می کنیم.

حال چرا اتحادیه اصرار بر درج قیمت های خود در ستون بازار روز صفحه اقتصادی خراسان رضوی دارد، سوال برانگیز است.

اولین سوال این که اگر همان گونه که اتحادیه مدعی است گوشی های نوکیای خارج از لیست اتحادیه فاقد گارانتی یا واردات قانونی است، پس چرا نه تنها در پاساژ موبایل خاتم، بلکه در تمام مراکز عرضه به وفور یافت می شود؟

دیگر این که آیا فروشندگانی که مبادرت به فروش این نوع گوشی ها می کنند، قانون گریز محسوب می شوند؟

آیا این اعضاء صلاحیت عضویت در اتحادیه را دارند؟

آیا اتحادیه ملزم به برخورد با فروشندگان گوشی قاچاق نیست؟

در صورت وجود گوشی های قاچاق در بازار، چرا اتحادیه به صورت جدی با متخلفان برخورد نمی کند؟

چرا اتحادیه تدبیری برای اطلاع رسانی به مردم جهت تشخیص دادن گوشی قاچاق از غیرقاچاق و نیز لوازم اصلی از لوازم غیراصلی نمی اندیشد؟

چرا با این که در مذاکره تلفنی با رئیس اتحادیه نام فروشگاهی که قیمت های گوشی های همراه را برای درج در روزنامه در اختیار ما قرار می داد، جزو اعضای اتحادیه است و بیشتر گوشی‌های خود را با گارانتی ارائه می دهد، به وی گفته شد ایشان اصرار دارد قیمت های چاپ شده مربوط به گوشی های فاقد گارانتی است؟

چرا باوجود این که فروش حتی یک عدد گوشی چینی تقلبی در شهر مشهد ممنوع شده، به راحتی می توان آن را خریداری کرد؟

آیا شما می خواهید مانع عرضه گوشی های تلفن همراه پایین تر از نرخ اتحادیه به مردم شوید؟ و آیا همیشه مردم باید کالای گران خریداری کنند؟

آیا می دانید که بیشتر اوقات عرف بازار مشخص کننده قیمت کالاست؟

در فروشگاه خود، گوشی را به نرخ اعلامی اتحادیه به فروش می رسانید یا نرخ عرف بازار؟

آیا رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد که جوابیه ای با آن ادبیات برای روزنامه ارسال کرده اند، هنوز بر چاپ نکردن قیمت های گرفته شده از بازار موبایل مشهد توسط روزنامه اصرار دارند؟

ما برای حمایت از مردم تصمیم گرفتیم از این پس در کنار فهرست قیمت گوشی های تلفن همراه اعلامی از سوی اتحادیه (در صورت ارسال به روزنامه) قیمت موجود در بازار را نیز منتشر کنیم.

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و دوم اسفند 1387ساعت 8:58  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه R07 فرهنگ (رضوي) ، شماره سريال 17222 ، تاريخ انتشار 871221

محمد جواد رنجبر- اردوی فرهنگی دانشجویی فجر ۳ با موضوع جست وجویی در چرایی و چگونگی آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی هم زمان با ۳۰ امین بهار انقلاب برگزار شد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مشهد در این باره به خراسان گفت: این اردو از سوی کمیته دانشجویی ستاد دهه فجر خراسان رضوی و با همکاری دانشگاه فردوسی و جهاد دانشگاهی مشهد با حضور ۴۰ تن از منتخبان عضو تشکل های دانشجویی دانشگاه فردوسی و جهاد دانشگاهی مشهد به مدت ۴ روز در تهران برگزار شد.

هادی بختیاری هدف از برگزاری این اردو را افزایش آگاهی های دانشجویان از آرمان ها، ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، تقویت پیوند عاطفی دانشجویان با انقلاب اسلامی و صمیمی کردن دانشجویان با نسل انقلاب، پاسخ گویی به سوالات و شبهات در مورد انقلاب اسلامی، ایجاد امید به آینده انقلاب اسلامی و ایجاد همدلی و انسجام بین تشکل های دانشجویی دانشگاه و برقراری زمینه همکاری مشترک اعلام کرد.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان در این اردو با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئيس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران و معاون رئيس دولت هشتم، دکتر بروجردی داماد حضرت امام خمینی(ره) ، عزت ا...مطهری از مبارزان قبل از انقلاب و امیر قویدل کارگردان اولین فیلم در مورد انقلاب دیدار و گفت وگو کردند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مشهد اظهار داشت:بازدید از موزه های عبرت، شهدا، ۱۳ آبان و کاخ موزه نیاوران، بازدید از بیت حضرت امام خمینی(ره) و حسینیه جماران و نیز زیارت حرم بنیان گذار کبیر انقلاب، حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران از سایر برنامه های این اردو بود.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم اسفند 1387ساعت 7:59  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه R02 اقتصاد (رضوي) ، شماره سريال 17222 ، تاريخ انتشار 871221

 شهیدی - مسابقه وبلاگ نویسی ۱۴۳۰ با موضوع اربعین حسینی، سیره رضوی و انقلاب اسلامی در مشهد برگزار می شود.

به گزارش خراسان، هدف از برگزاری این مسابقه نهادینه سازی تفکر دینی و شیوه های ایجاد تفکر دینی، زمینه سازی برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با سیره پیامبر اسلام(ص) و امام رضا(ع)، آگاه سازی مخاطبان و ایجاد سوال و برانگیختن حس پرسش گری در میان آن ها و ارائه راهکارهای مناسب برای ترویج فرهنگ اربعین اعلام شده است.

علاقه مندان می توانند برای ثبت نام در این مسابقه به پایگاه اینترنتیwww.1430.irمراجعه کنند.

به ۲۰ نفر اول این مسابقه ربع سکه، لوح تقدیر و تندیس مسابقه و به ۲۰ نفر دوم جوایز ارزنده ای اهدا می شود.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم اسفند 1387ساعت 7:58  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه R02 اقتصاد (رضوي) ، شماره سريال 17222 ، تاريخ انتشار 871221

 محمدجواد رنجبر - نرم افزار جامع کتابدار تبیان در مشهد تولید شد.

مدیر دفتر موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان خراسان رضوی در این باره به خراسان گفت: این نرم افزار با هزینه حدود ۸۰ میلیون ریال در مدت زمان یک و نیم سال و توسط یک گروه سه نفره با زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک ۶ و پایگاه داده اکسس تولید شده است.

حمید قادری افزود: هدف از تولید این نرم افزار ساماندهی کتاب های موجود در کتابخانه های مساجد و یک پارچه سازی سیستم های این کتابخانه ها بوده است.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم اسفند 1387ساعت 7:55  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه R01 اخبار (رضوي) ، شماره سريال 17222 ، تاريخ انتشار 871221

شهیدی- مراسم معارفه فرمانده سپاه امام رضا(ع) روز گذشته بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سپاه امام رضا(ع) در این جلسه که با حضور سردار حجازی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مشهد برگزار شد، سردار احمدی به عنوان فرمانده جدید سپاه امام رضا(ع) معرفی و سردار منصوری فرمانده سابق سپاه امام رضا(ع) به عنوان فرمانده قرارگاه ثامن الائمه(ع) منصوب شد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم اسفند 1387ساعت 7:54  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه R01 اخبار (رضوي) ، شماره سريال 17222 ، تاريخ انتشار 871221

رنجبر - معاون سیاسی اجتماعی استاندار خراسان رضوی از معرفی فرماندار شهرستان تازه تأسیس تحت جلگه تا پایان سال خبر داد.

قهرمان رشید به خبرنگار خراسان درباره علت تأخیر 5ماهه در معرفی فرماندار شهرستان تحت جلگه، افزود: طبق قولی که داده بودیم فردی را برای تصدی پست فرمانداری تحت جلگه به وزارت کشور معرفی کردیم؛ اما تایید این فرد به دلیل تغییر وزیر کشور به طول انجامید.

وی با اعلام این که فرد اولی که برای فرمانداری تحت جلگه به وزارت کشور معرفی شد، به دلایلی انصراف داد، افزود: شخص دیگری حدود دو هفته پیش به وزارت کشور معرفی شده است.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم اسفند 1387ساعت 7:53  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه R07 فرهنگ (رضوي) ، شماره سريال 17219 ، تاريخ انتشار 871218

محمدجواد رنجبر - امام جمعه مشهد گفت: بخش عمده ای از جامعه مسجدی ما آلوده به ویروس تحجرند.

به گزارش خراسان، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد علم الهدی روز گذشته در دیدار مدیران منتخب کانون های فرهنگی هنری مساجدخراسان رضوی درمشهد افزود: كانون های فرهنگی هنری مسئول مبارزه با این ویروس هستند و باید جریان تحجر را از مساجد براندازی کنند.

وی ادامه داد: کانونی که تنها به اجرای برنامه های فرهنگی در مسجد بپردازد اما در صف نماز جماعت جریان تحجر حاکم باشد نقش خود را ایفا نکرده است.

امام جمعه مشهد اظهار داشت: کانون های فرهنگی هنری مساجد رسالت سنگینی بر دوش دارند و نیاز اولیه این رسالت ابتکارات قوی و طرح های نو، نافذ و موثر است و باید در این راستا از کارهای تکراری پرهیز شود.

وی اضافه کرد: رسالت کانون های فرهنگی هنری تولید جامعه نو و جوان برای مساجد و پاک سازی مساجد از ویروس تحجر است.

علم الهدی ادامه داد: امروز جوامع دینی ما آمیخته با جریانی به نام تحجر است که در این جریان سه خاستگاه دکان داری، ضدانقلاب و عوام الناس وجود دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: عده ای با ترویج جریان تحجر نان می خورند؛ ضدانقلاب نیز قصد دارد با توسعه تحجر گرایش های مردم را از انقلاب قطع کند و عوام الناس نیز سوژه و ابزار تحجر می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که هنر ابزار زیباسازی است، گفت: امتیاز هنر بر علم این است که هنر دارای قدرت و ضمانت اجرایی است؛ اما علم ضمانت اجرایی ندارد.

علم الهدی افزود: هنری که در مساجد اجرا می شود باید از نوع هنری باشد که دین را زیبا کند.

وی ادامه داد: این هنر باید احکام دینی را آن چنان زیبا کند که بی نماز، نمازخوان شود.

خطیب نماز جمعه مشهد بیان کرد: وظیفه کانون های فرهنگی هنری مساجد است که با برنامه ریزی، برنامه هایی که با مساجد سنخیت دارد را به اجرا درآورند ، ولی متأسفانه این موضوع انجام نشده و یا ما از آن اطلاع نداریم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با نهضت نرم افزاری تصریح کرد: فرمایشات ایشان نه تنها شامل عرصه های علمی و فناوری می شود، بلکه نهضت نرم افزاری باید در عرصه هنر نیز انجام شود.

علم الهدی افزود: در نهضت نرم افزاری ، علوم انسانی و هنر مورد توجه قرار نگرفته است و این در حالی است که فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با نهضت نرم افزاری، هنر را نیز شامل می شود.

وی با بیان این که ائمه(ع) هیچ وقت از ابزار موسیقی برای توسعه معارف الهی استفاده نکردند، ادامه داد: این امر به دلیل این نبود که ابزار موسیقی را در اختیار نداشتند؛به این دلیل از ابزار موسیقی استفاده نکردند که این هنر سنخیتی با جریان دینی و تربیت  دینی ندارد.

وی تصریح کرد: باید به دنبال هنری باشیم که در عرصه تربیت دینی موثر باشد. علم الهدی گفت: باید خود مبتکر بوده و هنر دینی را ایجاد کنیم وخاستگاه این امر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

در ابتدای این دیدار نیز جعفری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به بیان گزارشی از عملکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان پرداخت و گفت: هم اکنون بیش از ۳۱۵ کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد استان فعال می باشد.

+ نوشته شده در  یکشنبه هجدهم اسفند 1387ساعت 8:46  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه 10 صفحه ويژه ، شماره سريال 17217 ، تاريخ انتشار 871215

اشاره:

پس از انتشار يادداشتي از سردبير روزنامه خراسان درباره غزه و نقد ضرب المثل چراغي كه به خانه رواست... در روزنامه، پيام هاي مردمي زيادي در موافقت و مخالفت با آن به صورت پيام كوتاه يا تلفني به روزنامه رسيد. سردبير براي پاسخ گويي به انتقادات دوباره مطلبي را در اين مورد به تحرير درآورد و در آن اعلام آمادگي شد تا كساني كه در اين رابطه حرفي براي گفتن دارند، در ميزگردي دعوت شوند. در پي اين اعلام آمادگي تنها ٨نفر از طريق ارسال پيام كوتاه و يا تماس تلفني براي شركت در مناظره با آقاي سردبير اعلام آمادگي كردند كه با تمامي آنان تماس گرفته شد. از اين جمع هشت نفري شماره تلفن يك نفر اشتباه ثبت شده بود، شماره تماس دو نفر نيز از خطوط ايرانسل و اشتباه بود از ٥نفر باقي مانده دعوت به عمل آمد اما يك نفر به علت حضور در ماموريت و يك نفر به دليل شركت در آزمون اعلام كردند كه نمي توانند در اين ميزگرد شركت كنند و در نهايت ميزگردي با حضور آقايان صادق زاده ٥٠ساله و داراي مدرك ديپلم، محمديان حقوق دان و خداداديان مهندس عمران برگزار شد. فضاي بحث به گونه اي بود كه بيشتر ابتدا منتقدين سوال هاي خود را مطرح كردند و سپس پاسخ اين سوالات داده شد البته مباحثاتي بين بحث صورت گرفت. به دليل ايجاد فرصت براي اعلام متقاضيان حضور، پيدا كردن و هماهنگي با آنان، تعيين زمان ميزگرد، پياده كردن و تنظيم جلسه زمان چاپ آن به طول انجاميد لذا منتظر فرصتي شديم كه دوباره فضاي خبري در اين باره ايجاد شود. با توجه به برگزاري كنفرانس حمايت از فلسطين در تهران زمان را براي انتشار اين ميزگرد مناسب ديديم گزارش خلاصه اين جلسه ٢٦٠دقيقه اي را در زير مي خوانيد.

 صادق زاده يزدي:

در آغاز سخن از مديريت روزنامه خراسان و آقاي احديان بابت فراهم كردن اين جلسه و امكان بيان نقطه نظرات و ديدگاه هاي اين جمع تشكر مي كنم. اصل كلام صحبت از چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است، مي باشد. سرآغاز آن با مقاله سردبير محترم دچار چالش شدكه هم مورد حمايت قرار گرفت و هم مورد اعتراض هاي گوناگون. اين مسئله حدود ٢٠روز ادامه داشت تا اين كه جناب سردبير دوباره در پاسخ به چند انتقاد به جاي پاسخ دادن به مخالفان و قانع كردن آنان، مسائل ديگري در اذهان خوانندگان هميشگي روزنامه به وجود آوردند كه در جاي خود آورده مي شود.

اصل حرف من اين است، اگر نتوانيم از حوزه مسئوليت خود كه همان همسر و فرزند و ... مي باشد برآييم، چه طور مي خواهيم به ديگران (همسايه) برسيم. در ضمن تا جايي كه من مي دانم در كتاب الهي قرآن هميشه تاكيد بر حق والدين بر فرزندان و فرزندان به والدين بوده است، در هيچ جاي قرآن نداريم كه براي همسايه باشد. اول همسر و فرزند و پدر و مادر.

نكته دوم اين كه، انفاق با ايثار فرق مي كند. انفاق يعني نفقه دادن به كسي، كمك كردن از مال به كسي كه در قرآن هم بسيار بر آن تاكيد شده و همان طور كه شما فرموديد در حد اعتدال. نبايد انفاق را با ايثار اشتباه گرفت. من در گفتار شما چنين استنباطي كردم كه منظور شما ايثار است. ايثار يعني ديگري را بر خود برتري دادن و از خودگذشتن. بين ايثار و انفاق فاصله زيادي وجود دارد. ما بايد اين را بدانيم كه رسيدگي به مردم فقير و تنگدست خودمان كمك نمي باشد بلكه حق و حقوق خود را از بيت المال و ذخاير و معادن كشور به آن ها مي دهيم. چه كسي بايد به داد تنگدستان برسد آيا دولت مي تواند حق مستضعفان واقعي ايران را بدون اجازه به ديگران بدهد. يك ريال بيت المال حساب دارد و بايد جواب پس دهند. دولت نمي تواند هرگونه كه خواست پول مردم را هزينه كند. در ضمن نقطه قوت و مورد تاييد از مقاله دوم شما همان ترس اعراب از ايران است. كاملا درست گفته ايد و فكر مي كنم تمام تحليلتان همين نكته بود. ولي نظر من اين است اگر ما كشوري متحد و مقتدر در تمام سطوح داشته باشيم با مردم آگاه و بي نياز، عاري از هرگونه فقر، ستم و تبعيض مي توانند در برابر هرگونه تجاوزي ايستادگي كنند.

محمديان:

ابتدا واقعا تشكر مي كنم كه اين فرصت فراهم شد. چند نكته هست؛ تعارضاتي در همان مطلب شما پيدا كردم. يك سوال در مطلب شما اين بود كه چرا بايد به فلسطينيان كمك كنيم دلايلي كه شما آورده بوديد يكي اين بود كه ضرب المثل چراغي كه به خانه رواست حجيت ندارد. جواب اين مطلب اين است كه قبول دارم ضرب المثل ها براي ما حجيت ندارند و از نظر عقلي نمي شود به آن استناد كرد. اما شما آمديد عدم حجيت اين ضرب المثل را دليل قرار داديد براي اثبات اين موضوع. حجيت نداشتن ضرب المثل كه دليل بر اثبات نظر مخالف ضرب المثل نمي شود. دليل بعدي آورديد كه همين حديث اول همسايه بعد خانه و آيه انفاق. اين هم به نظر من يك قياس كاملا اشتباه است وارتباطي به موضوع غزه و فلسطين ندارد. قبول دارم كه يك انسان وارسته اول بايد همسايه و بعد اعضاي خانواده را درنظر بگيرد. اما مسئله فردي، مسئله اجتماعي نيست. نمي توان آن مسئله فردي را به مسئله اجتماعي تبديل كرد. دو مورد ديگر آورده بوديد، يكي اين كه حتي بايد در تنگ دستي هم انفاق كرد، باز در آخر همان نوشته متعارضش را آورده بوديد كه در يكي از آيات سوره فرقان تاكيد شده است كه در انفاق بايد اعتدال را رعايت كرد. بالاخره يا بايد اعتدال را رعايت كرد يا بايد در تنگدستي هم كمك كنيم كه اين يعني عدم اعتدال. يك بحث ديگر آورده بوديد كه آيا دولت مي تواند كمك كند بعد دولت را به عنوان سرپرست خانواده كل ايرانيان قرار داديد و طبق اصل اول همسايه بعد خانه مي تواند كمك كند. اولا دولت سرپرست نيست. دولت مسئول و امين مردم است. دولت براي هر ريال اشتباهاتي كه در بيت المال مي كند بايد آن دنيا جواب دهد. به خاطر همين كسي كه مي رود مسئوليت مي پذيرد به نظر من آدم خيلي شجاعي است. قياس دولت به سرپرست خانواده ناصحيح است. نكته بعدي اين كه درست است كه كمك دولت خيلي ناچيز بوده و قابل بحث نيست. كمك نقدي يا تجهيزاتي كه ما به حماس يا حزب ا... مي دهيم براي كشوري مثل ما چيزي نيست ولي هزينه هايي كه از آن طرف براي ما دارد را هم قبول كنيد. تنها كمك نقدي نيست كه ما روي آن بحث داريم. اين اقدام حمايتي كه ما از حماس مي كنيم براي كشور ما هزينه هايي دارد مثل تحريم اقتصادي بيشتر، تحقير ايرانيان در خارج از كشور، جلوگيري از غني سازي اورانيوم به دليل اين كه مي گويند شما از تروريست ها حمايت مي كنيد، نبايد فناوري داشته باشيد. اين تحريم هايي كه در اين ٣٠ساله ديديم از همين ايدئولوژي هاي ماست. شما اگر اين حمايت ها را نداشته باشيد اين هزينه ها وجود ندارد. يعني تحريم نيست، غني سازي آزاد مي شود. يك سوالي از شما دارم. ما در اين ٣٠سال در خيلي از جاها از نظر سياسي سرمايه گذاري كرده ايم كه باعث همين تحريم ها شده است. به عنوان نمونه افغانستان و حمايت از گروه هايي مثل احمدشاه مسعود. از اين ها حمايت كرديم به اميد اين كه يك موقعي برداشت كنيم. حداقل افغانستاني باشد كه بعدا به دردمان بخورد. چندين ميليون افغاني مهمان دعوت كرديم اما الان افغانستان دست چه كسي است و به چه درد ما خورده در اين مدت ؟بحث ديگر كه فرموده بوديد اين چانه زني ما را زياد مي كند. من معتقدم قدرت چانه زني را از طرق ديگر هم مي توان افزايش داد. چرا از اين طريق افزايش دهيم كه اين قدر هزينه بر است. ما در اين ٣٠سال مي توانستيم با سياست هاي درست يك كشور كاملا توسعه يافته باشيم. روش هاي ديگري براي اين موضوع وجود دارد. بحث ديگر كه مطرح كرده بوديد دليل حمايت  حماس و صدام بود شما فرموده بوديد كه اين سياه پوشيدن براي مرگ صدام دشمني با ايران نيست. من سوالم اين است كه چگونه فلسطيني ها وقتي از جنايات جنگي صدام خبر داشتند، از او حمايت كردند؟دليل حمايت فلسطيني ها از صدام اين بود كه او چند موشك به سمت اسرائيل پرتاب كرده بود و آن هم به خاطر منافع خودش بود. فلسطيني ها هم به دليل پرتاب اين چند موشك به اسرائيل، از او حمايت نكردند چون واقعا به صدام به عنوان يك حامي قوي اعتقاد داشتند. اگر روزي فلسطين پيروز مي شد و صدام وجود داشت مطمئنا به صدام تكيه مي زد و هيچ وقت به ايران كه كشوري فارسي زبان و شيعه است تكيه نمي زد. شما فرموده بوديد دشمن امام حسين كيست و به زيارت عاشورا اشاره كرده بوديد و گفته بوديد كه الان هركه نگويد اسرائيل دشمن امام حسين(ع) است اشتباه مي كند. در زيارت عاشورا چه كساني لعن شده اند. يزيد و ابوسفيان كساني بودند كه مسلمان بودند. اين ها كساني بودند كه جامعه اسلامي را به تباهي كشاندند. در زيارت عاشورا هم نيامده بگويد مثلا لعنت به امپراطور روم. به نظر من يك قياس بدون ارتباط با موضوع است.

خداداديان:

من چون فكر نمي كردم اين جلسه برگزار شود، نامه اي نوشته بودم. تشكر مي كنم از اين جلسه و همراه تشكرم تعجب هم بود. زيرا فكر نمي كردم به آن درجه رسيده باشيم كه راحت بتوانيم در يك ميزگرد صحبت كنيم و من از اين حركت مبارك تقدير مي كنم. ابتدا بايد قبول كنيم كه مطلبي كه شما نوشته ايد در چهارچوب آزادي بيان قابل قبول است و ما بايد اين فرهنگ را داشته باشيم كه به عقيده طرف مقابل احترام بگذاريم. ما بايد به ذات كار فكر كنيم كه كمك به مردم فلسطين است. حالا اين ها سني، عرب يا مسيحي هستند، اين جزو ذات كار نيست. چالش كي به وجود مي آيد؟ زماني چالش به وجود مي آيد كه بخواهد فرهنگ سازي شود. افكارعمومي جهان در رابطه با غزه نشان داد كه با جنگ مخالف است.

سوال اول- چراغي كه به خانه رواست. آيا چراغي روشن است؟

سوال دوم- از چه جامعه آماري به اين نتيجه رسيديد؟

چقدر از بي بضاعتي و آسيب پذيري مردم ايران خبر داريد.

من قبول دارم كه مسائل ديني جزو آموزه هاي مردم ايران است. اما من هميشه اعتقاد دارم كه در رابطه با مسائل ديني بايد با وسواس صحبت كرد. زيرا اطلاع و آگاهي ما به شخصه شايد كم باشد. بعضي اوقات شايد يك حركت اشتباه موجب ضربه زدن به دين شود. آيا جامعه آماري ايران لحاظ شده است؟ جامعه ما كه عاطفي است و پذيراي چنين مسائلي است، چرا تا به امروز براي مردم خودمان سهل انگاري شده است؟ شما از رسانه ملي ايران چند فيلم از معضلات ديده ايد؟ به وجودآمدن هر حركتي مثل راهپيمايي، تظاهرات كه به نوعي ناخودآگاه مردم در رابطه با موضوع غزه اين موضوع را نشان داد، مسئله اي نيست. اما اين را ما سوق ندهيم كه يك انرژي از دولت صرف كمك مالي به آن طرف شود. همه انرژي ما نبايد صرف آن طرف شود. بايد مقداري به درون كشور خود نيز بنگريم.

احديان: مواردي گفته شد از حقوق والدين. اين ها هيچ كدام نافي بحث كمك به ديگران نيست. يعني يك حكم اين است كه شما بايد به والدين احسان كني و حكم ديگر اين كه به ديگران بايد كمك كرد لذا اين ها هيچ كدام نافي انفاق نيست. اين كه شما بايستي از خود، مال، امكانات و توانايي ات براي ديگران خرج كني ارتباطي با صله رحم و حق والدين ندارد. چيزي كه موضوعيت دارد اين است كه شما به شرط آن كه زياده روي نكني اولويت با همسايه به معناي ديگران است. همسايه به معناي غيرخود و ديگران است. در اين مسئله انفاق و مدل هاي مختلف انفاق تقابلي با حقوق والدين و صله رحم و ... ندارد. ديگري در اولويت قرارداشتن به شرط زياده روي نكردن در تقابل با حقوق والدين تقابل ندارد. در پاسخ به اين مطلب كه انفاق را نبايد با ايثار اشتباه گرفت دو نكته وجود دارد اول اين كه ما اصلا نگفتيم كه انفاق يعني ايثار اين نبايد شروع بحث باشد. يك نكته در رابطه با استفاده با دين عرض كنم. اولا اين كه به اين بهانه كه ما نمي توانيم در اين گونه موضوعات چون كار دين است و تخصصي است اصلا بخواهيم به آن مراجعه نكنيم، به نظر مي رسد يك حرف كاملا غيرمنطقي است كه حالا چون من اطلاعاتم در اين موضوع ممكن است كم باشد، بگويم كه ديگر اصلا به دين كار ندارم و درباره بحث هاي فكري خود صحبت مي كنيم. در بحث ديني يك وقت اطلاعات نداريم كه مي توانيم به كارشناس مراجعه كنيم. اما استدلال منطقي مي شنويم و مجبوريم تمكين كنيم. يا اين كه برويم شخصا يا به كمك كارشناس بررسي كنيم و پاسخي استدلالي بياوريم ولي نمي توانيم به اين بهانه دين را از محور بحث حذف كنيم. دين است و ما هم همه مسلمانيم و بر اين باوريم كه آن چه احكام اسلامي است منافع و مصالح ماست. نه فقط منافع اخروي، بلكه منافع مادي ما در آن ها شكل گرفته است. خداوند اگر گفته به ديگران از مال خود بدهيد تضمين داده كه چندبرابر آن را برگرداند. كسي كه باور به اين مباني ديني ندارد هيچ، اما كسي كه باور به اين مباني دارد مشكلي در اين موضوع برايش وجود ندارد. البته وظيفه علماي ديني است كه وارد اين بحث شوند و اگر ضرب المثل چراغي كه به خانه رواست به مسجد حرام است در جاهايي با مباني ديني تعارض دارد، بحث كنند. اگر اين كار صورت نمي گيرد نافي اين نمي شود كه من وارد اين فضا نشوم. البته من چون كارشناس نيستم، متني را براساس برداشت هاي ناقصم نوشتم. چون من به خودم اطمينان ١٠٠درصد در امور ديني ندارم. بعد متن را بردم پيش يك عالم اسلامي و قبل از چاپ گفتم اين را مطالعه كنيد و اگر نظري داريد بفرماييد و اگر جايي اشكال دارد بگوييد كه ايشان نوشتند با مباني ديني منافاتي ندارد البته يك ايراد به آخر مطلب گرفته بودند كه به بحث تاريخي برمي گشت. پس اين نافي نيست كه ما وارد اين مسئله نشويم. ما مسلمانيم و باور داريم بر اين كه آن چه خداوند و نايبان او بر روي زمين به ما مي گويند از علم و اطلاع ما خيلي دقيق تر و كامل تر است. ما بايد آن را تشخيص دهيم. در حوزه انفاق و ايثار، بحث انفاق بحث ايثار نيست. عين متن قرآن است كه در تفاسير مختلف كاملا تصريح شده كه در تنگدستي هم بايد انفاق كرد و وظيفه يك مومن است. بحث انفاق اصلا منظورم ايثار نبوده است. انفاق به اين معني است كه از آن چه كه داريد و حتي در تنگدستي هستيد، بايستي براي ديگران بپردازيد. البته اين داشته ها مي تواند صرفا مادي نباشد. نكته ديگر اين كه حتي اگر فرض كنيم داريم ايثار مي كنيم، ايثار كه چيز بدي نيست. ايثار اوج كمال يك انسان است. ما آمده ايم كه به همين درجات و كمالات انساني برسيم. نيامده ايم كه يك زندگي دو دو تا چهار تاي مادي داشته باشيم. يعني اگر شما مي گوييد كمك به فلسطين ايثار است دراصل داريد كمك به فلسطين را تاييد مي كنيد.در بحث دولت نيز من هم معتقدم دولت نمي تواند از بيت المال به هركس و به هر كجا كمك كند اما دولت بايد اجازه و حتي وظيفه دارد در مواردي كه يا منافع و مصالح جامعه درآن است يا احكام اسلامي حكم مي كند هزينه كند. از يك طرف دولت منتخب مردم است و از طرف ديگر نيابت الهي دارد. ما يك تفاوت ديدگاهي داريم بين كشور خودمان و تشيع با بقيه. ما معتقد نيستيم كه دولت صرفا نماينده مردم است، البته نماينده مردم است و وظيفه دارد ريال ريال به مردم پاسخ و توضيح دهد. اما منتخب يك عده مردم مسلماني است كه معتقدند بايد دولت به نمايندگي از آنان احكام اسلامي را اجرا كند. حتي آن دولت اجازه ندارد اگر اكثريت آرا يك نظر مي دهند، اما حكم الهي چيز ديگري است، حكم الهي را كمتر بر نظر مردم ترجيح دهد چون منتخب مسلمانان است.

احديان:

در قانون اساسي ما صراحتا اين موضوع آمده است. دولت اين گونه بايد عمل كند كه حافظ منافع مردم در چهارچوب احكام اسلامي است. درباره ترس اعراب از ايران نيز بايد گفت عمده مشكل آن ها شيعه و ايران است. دردسري كه آن ها دارند و شروع كردند به تقابل ابتدا با حزب ا... و در جنگ ٣٣روزه سعي كردند از صحنه سياسي لبنان حذفش كنند ولي در عمل با تدبير آقاي نصرا... نتوانستند اين كار را انجام دهند، سران برخي كشورهاي عرب رفتند سراغ حماس و با اسرائيلي ها در اين رابطه هماهنگ كردند اين مسئله كاملا براي افكار عمومي روشن شد و همه متوجه اين موضوع شدند. اين ها همه ناشي از ترس آن ها از ايران و شيعه است. درباره بحث هاي آقاي محمديان درباره عدم حجيت، بنده اصلا عدم حجيت را دليل بحث هاي بعدي قرار ندادم من فقط اين استدلال را كردم كه ضرب المثل ها حجيت ندارند، اين توضيح را دادم تا از ضرب المثل به عنوان حجيت استفاده نشود. تمام استدلال من اين است كه نگوييم چون چراغي كه به مسجد...، پس ما نبايد كمك كنيم. اما بعدش آمديم يك مسئله حجيت دار مانند روايت و آيات قرآن در قبال آن آورديم. در اين فضا يك پايه استدلالي آورديم. اين جا ديگر حجيت دارد. يك حديثي است كه چون يك اسلام شناس تائيدش كرده، مي توانيم تا حد اعتبار روايت آن را حجيت قرار دهيم و بعد آيات قرآن كه تمام حجيت قطعي دارد. بالاخره اگر ما مسلمانيم كه هستيم اگر باور به اسلام داريم كه همين طور است اگر ما باور به قرآن و كلام پيامبر(ص) داريم و معتقديم كه آن چه آن ها مي گويند از علم ما دقيق تر است و مصالح مادي و دنيوي و اخروي ما را تماما دربر مي گيرد نمي توانيم اين ظلم هايي را كه داريم مي بينيم را فراموش كنيم.

صادق زاده:

نمي دانيم در مسئله فلسطين، حماس را فلسطين بناميم يا كل فلسطين را فلسطين بناميم.حماس الان همه چيز شده اما عباس كه در جنگ مسلحانه معاون عرفات بود. عباس به هنيه گفت: برو كنار و رفتند غزه را گرفتند خودمختاري بود چرا شما فقط يك طرف ماجرا را مي بينيد درون فلسطين خيلي ها هستند كه نمي خواهند با اسرائيل بجنگند.

احديان:

 آيا حماس دولت منتخب مردم نيست؟ الان قانونا محمود عباس دوره حكومتش تمام شده و براساس قانون اساسي وي غيرقانوني است.

محمديان:

حالا ما در چهارچوب همين بحث، مي خواهيم يك كشور اسلامي با ايدئولوژي خودمان و مستقل باشيم چه ضرورتي دارد با آن ها دشمني كنيم.

محمديان:

حالا ما در چهارچوب همين بحث، مي خواهيم يك كشور اسلامي با ايدئولوژي خودمان و مستقل باشيم چه ضرورتي دارد با آن ها دشمني كنيم.

در هر صورت ازحضور تمامي شما در اين جلسه تشكر مي كنيم و اميدواريم بتوانيم به وظيفه خود در قبال مردم عمل كنيم.

+ نوشته شده در  پنجشنبه پانزدهم اسفند 1387ساعت 8:33  توسط محمد جواد رنجبر  | 

در گفت وگوی اختصاصی با معاون استاندار مطرح شد:

۱۶ سوال درباره وضعیت قطار شهری، شبکه ریلی و بودجه عمرانی استان

صفحه R02 اقتصاد (رضوي) ، شماره سريال 17215 ، تاريخ انتشار 871213

محمدجواد رنجبر - سعید حسین پور معاون استاندار در گفت وگو با خراسان به 16سوال درباره منوریل، قطار مشهد-گرگان، قطار شهری مشهد و ... پاسخ داد.

موضوع احداث منوریل به کجا رسید؟

- مطالعه اولیه این پروژه انجام شده است. مصوبه شورای همتای کشور را اخذ کرده ایم و اکنون مشاور در حال انجام مطالعات اجرایی پروژه برای شرکت قطار شهری است.

از چه زمانی عملیات اجرایی پروژه آغاز می شود؟

- درپی سفر ابتدای سال رئیس جمهور به استان، عمده مطالعه این پروژه شروع شد و مطالعه و اجرای این پروژه با هم انجام می گیرد. شرکتی که ما در حال عقد قرارداد با آن هستیم وظیفه دارد اسناد قراردادی خود را براساس مطالعه و اجرا به قطار شهری مشهد ارائه دهد که این کار در حال انجام است.

آیا پیمانکار این پروژه مشخص شده است؟

- یک کنسرسیوم متشکل از شرکت های داخلی و خارجی مشغول کار است که این کنسرسیوم در درون خود طراحان داخلی و خارجی دارد. به عنوان نمونه شرکت هایی مثل زیمنس در طراحی منوریل باتوجه به فناوری خاص خود، همکاری خواهند داشت.

طول خط منوریل چقدر است؟ از کجا آغاز شده است و به کجا ختم می شود؟

- کل طول خط حدود ۴۸ کیلومتراست که این ۴۸ کیلومتر به سه فاز تقسیم شده است. فازها نیز براساس حجم ترافیکی اولویت بندی شده است.در گام اول فاز اول آغاز خواهد شد که این فاز از انبار غربی خط یک قطار شهری در انتهای بولوار وکیل آباد تا میدان شهید فهمیده به طول ۱۴ کیلومتر است. پس از آن فازهای بعدی باتوجه به حجم تعریف شده احداث خواهد شد.قطار شهری مشهد دارای ۴ خط است. عملیات خط یک اجرا و عملیات خط ۲ آغاز شده است و به زودی مصوبه نهایی شورای همتا هم برای خط ۳ اخذ می شود. اکنون در حال تنظیم اسناد مناقصه هستیم.خط منوریل در واقع جمع کننده این ۴ خط است. یعنی ابتدا و انتهای خطوط قطار شهری را منوریل به صورت یک رینگ پوشش خواهد داد.

اعتبار این سه فاز چقدر است؟

- هنوز برآورد ریالی نداشته ایم. چون این پروژه به صورت مطالعه و اجرا انجام می شود، مطالعات ریز هنوز انجام نشده و بعدا انجام می شود.

تاکنون چه میزان اعتبار به این پروژه تخصیص یافته است؟

- فعلا اعتبار اولیه یک میلیارد تومانی برای مطالعه منوریل به استان تخصیص داده شده است که قطار شهری وظیفه اجرای آن را دارد.

عملیات اجرایی منوریل از چه زمانی آغاز می شود؟

- زمان شروع عملیات را باید مشاور در برنامه زمان بندی مطالعه و اجرا ارائه بدهد که هنوز مشخص نیست. به نظر می رسد که در پایان سال آینده بتوانیم بخشی از کار را آغاز کنیم.

باتوجه به مشکلاتی که برای تأمین واگن های خط یک قطار شهری مشهد به وجود آمد، آیا تدبیری اندیشیده شده است که در زمینه تأمین واگن و فناوری ساخت به مشکلی برخورد نکنیم؟

- این وظیفه کنسرسیومی است که در حال دنبال کردن کار است.در زمینه قطار شهری مشهد نیز وضعیت بهبود یافته است و هم اکنون درباره ساخت واگن ها نگرانی وجود ندارد. عملیات اجرایی آن آغاز شده است و امیدواریم در زمان مقرر واگن ها به ما تحویل داده شود.ضمن این که تقاضاهایی از بعضی کشورهای اروپایی برای تأمین مابقی نیاز واگن خط یک و بقیه خطوط قطار شهری هم به دست ما رسیده است که در حال مطالعه آن ها هستیم.تاکنون بخشی ازواگن ها را خریداری کرده ایم. البته بخشی از واگن های خط یک هنوز خریداری نشده است. حدود ۶۰ درصد از نیاز شبکه از چین خریداری شده است که شرکت طرف قرارداد در حال ساخت آن است. برای تأمین مابقی واگن ها در حال مطالعه هستیم که با چه مجموعه ای می توانیم کار را دنبال کنیم.

از چه کشورهایی پیشنهاد رسیده است؟

- کشورهای اروپایی مثل آلمان، ایتالیا و اسپانیا آمادگی خود را برای تأمین واگن قطار شهری مشهد اعلام کرده اند.

اولین واگن های قطار شهری چه زمانی وارد مشهد می شود؟ موضوع انتقال واگن برای راه اندازی آزمایشی خط یک به کجا انجامید؟

- مذاکرات مربوطه در حال انجام است و هنوز به عقد قرارداد نرسیده ایم. ولی طبق قرارداد به نظر می رسد تقریبا تا ۲ سال آینده اولین واگن ها به مشهد برسد.

استاندار زمانی زودتر از موعد شما را اعلام کرد.

- بحثی بود مبنی بر این که تعدادی از این قطارها را زودتر از موعد وارد کنیم. بنابراین در حال پی گیری این موضوع هستیم که اگر این موضوع به نتیجه برسد حدود یک سال دیگر می توانیم واگن های آزمایشی را روی خط داشته باشیم. اما طبق قرارداد از حدود دو سال آینده اولین سری واگن ها به مرور به استان می رسد و می توانیم از آن استفاده کنیم.

موضوع احداث راه آهن مشهد - چابهار در چه مرحله ای قرار دارد؟

- موضوع راه آهن مشهد-چابهار از موضوعاتی است که مسئولان مربوطه در استان های خراسان رضوی و جنوبی و همچنین تهران آن را پی گیری می کنند.مطالعات کلی این پروژه توسط مشاور راه آهن جمهوری اسلامی انجام گرفته است و در حال تأمین اعتبار و تأمین منابع مالی آن هستیم که امیدواریم در اعتبارات سال آینده زمینه هایی برای تحقق این امر فراهم آید.

موضوع احداث راه آهن مشهد - گرگان به کجا انجامید؟

- احداث راه آهن مشهد-گرگان به صورت فاینانس انجام می شود، و بخشی از سفر استاندار به آلمان و اتریش برای نهایی کردن این پروژه بوده است که ان شاءا... خود ایشان نتایج سفر را اعلام می کنند.

عملیات اجرایی این دو پروژه چه زمانی آغاز می شود؟

- این موضوع جزو نتایج سفر استاندار است که حتما مصاحبه ای در این رابطه خواهند داشت.

پیش بینی بودجه عمرانی استان برای سال آینده چقدر است؟

- اعتباری که برای بودجه استان در بخش تملک دارایی ها در نظر گرفته شده است، تقریبا همان اعتبار سال ۸۷ است و رشد قابل توجهی نداشته است. مابقی اعتبارات از جمله اعتبارات پروژه های ملی استانی، توازن، مازاد و دیگر مواردی که از طریق ردیف ها و تبصره ها به استان اختصاص می یابد؛ در طول سال مشخص خواهد شد.

رقم اعتبارات تملک دارایی های امسال چقدر بود و این رقم برای سال آینده چقدر است؟

- اعتبار امسال ۳۴۵ میلیارد تومان بود که این اعتبار برای سال ۸۸ با افزایش دو، سه درصدی روبه روست.این جدا از پروژه های ملی استان است.

+ نوشته شده در  سه شنبه سیزدهم اسفند 1387ساعت 9:19  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه R07 فرهنگ (رضوي) ، شماره سريال 17212 ، تاريخ انتشار 871210

در سالروز شهادت ثامن الحجج(ع) استان خراسان رضوی به ویژه شهر مقدس مشهد ماتم سرا بود.

میلیون ها زائر

میلیون ها زائر عزادار که از جای جای ایران اسلامی و دیگر نقاط جهان به مشهدالرضا(ع) سفر کرده و بعضا در قالب کاروان های پیاده پس از فرسنگ ها و کیلومترها پیاده روی وارد این شهر شده بودند همراه با هزاران دسته سینه زنی و زنجیرزنی در جوار مضجع شریف رضوی به عزاداری پرداختند.

 سوگواران شهادت رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، طی روزهای پایانی ماه صفر به ویژه در سالروز شهادت هشتمین امام معصوم(ع) با حرکت در خیابان های منتهی به حرم مطهر و حضور در صحن و سرای حضرتش عزاداری کردند. 

در مشهدالرضا سفره احسان آقا پهن بود و دست های ایمان مردم به آسمان بلند، ماه و خورشید هم به زیارت آمده بودند، لحظه های پایانی عشق در مشهد دیدنی بود و انبوه زائران دلسوخته در مشهد که گویا قلب زمین است گرداگرد گنبد و بارگاه رئوف ترین امام مهربانی ها به طواف درآمدند. 

برخی از شهروندان مشهدی نیز بر اساس یک سنت دیرینه اقدام به توزیع نذورات مختلف از جمله حلیم، شله، شله زرد و آش کرده واز زائران پذیرایی کردند.  

به همین مناسبت با نصب پرچم های سیاه و بیرق عزا بر سر در منازل، مغازه، ادارات، دانشگاه ها و کارخانجات، مشهد سیاه پوش شد.

 این گزارش حاکی است در مساجد، تکایا و حسینیه های مختلف سطح شهر نیز با حضور گسترده زائران و مجاوران مراسم عزاداری و سخنرانی برگزار شد.

 علاوه بر برگزاری نماز جماعت در ظهر روز شهادت امام رضا(ع) در ۴ محور منتهی به حرم مطهر با حضور دسته جات عزاداری، آیین معنوی دعای ندبه نیز صبح جمعه توسط شبکه اول سیما از حرم مطهر رضوی پخش شد. 

به همین مناسبت آیین های ویژه عزاداری در شهرها، بخش ها و روستاهای استان با شکوه خاصی برگزار شد و سوگواران در عزا عالم آل محمد(ص) اشک ماتم ریختند.

 آیین خطبه خوانی

همچنین به گزارش رنجبر خبرنگار ما آیین خطبه خوانی شب شهادت امام رضا(ع) چهارشنبه شب در صحن انقلاب حرم رضوی برگزار شد. 

در این مراسم با حضور آیت ا... جنتی دبیر شورای نگهبان، آیت ا...واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، جمعی از مسئولان، خادمان حرم رضوی و زائران و مجاوران خطبه ویژه شب شهادت امام رضا(ع) قرائت شد و مداحان در غم شهادت این امام همام نوحه خوانی کردند.

 همچنین مراسم شام غریبان شهادت ثامن الائمه (ع) پنج شنبه شب با حضور خدام، زائران و مجاوران بارگاه رضوی در حرم ثامن الحجج انجام شد.

+ نوشته شده در  شنبه دهم اسفند 1387ساعت 8:45  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه 02 اخبار ، شماره سريال 17212 ، تاريخ انتشار 871210

محمد جواد رنجبر- امام جمعه مشهد گفت: دشمنان قصد براندازي عشق به اهل بيت پيغمبر(ص) در دل شيعيان را دارند.

به گزارش خراسان، حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد علم الهدي روز گذشته در خطبه هاي نمازجمعه مشهد كه در صحن جامع رضوي و ساير صحن ها و رواق هاي حرم ثامن الائمه(ع) برگزار شد، افزود: سرمايه بقاي دين اسلام تا امروز همين عواطف و محبت ها بوده است و اين عشق باعث شده امروز نداي توحيد و رسالت پيامبر(ص) در دنيا بلند باشد.

وي ادامه داد: اگر اين عشق و ارادت ها به اهل بيت(ع) نبود امروز چيزي از اساس اسلام در دنيا باقي نمانده بود.

خطيب نماز جمعه مشهد اظهار داشت: در دو و نيم قرن گذشته استعمار سياه بريتانيا، جاسوس نا به كاري را به نام مستر همفر مامور كرد و اين آيين خبيث وهابيت را به صورت يك ويروس ناپاك در دل امت اسلامي ايجاد كرد تا تمام رگه ها و جريانات عشق به اهل بيت(ع) و پيغمبر(ص) را به وسيله اين توطئه از بين ببرد.

وي اضافه كرد: اين جريان زيارت را كفر مي نامد و توسل را شرك مي داند و هدفش مقابله با دوستان اهل بيت (ع) است.

علم الهدي تصريح كرد: طبيعي است يك مرامي كه مسترهمفر در ٢٥٠ سال قبل در شبه جزيره عربستان به وجود آورده و از دل اين مرام، دولت نامشروعي متولد شده و هنوز بر آن مردم حكومت مي كند، شيعيان را در مقابل چشم رسول ا... و در حرم نبوي و بقيع به خاك و خون بكشد.

وي با بيان اين كه اين ها جريان استكبار است، ادامه داد: يك مزدور آمريكا طالبان و القاعده هستند و يك مزدور ديگر آمريكا هم رژيم دست نشانده اي است كه در حرم پيغمبر (ص) شيعه را به جرم اشك بر پيامبر(ص) و عزيزان ايشان به خاك و خون مي كشد.

+ نوشته شده در  شنبه دهم اسفند 1387ساعت 8:42  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه R07 فرهنگ (رضوي) ، شماره سريال 17211 ، تاريخ انتشار 871207

محمدجواد رنجبر- استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مقدس مشهد در ایام سوگواری شهادت نبی مکرم اسلام، حضرت محمد(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و ثامن الحجج (ع) غرق در ماتم و عزاست.

این روزها مشهد مقدس پذیرای میلیون ها زائر عزاداری است که آمده اند تا در جوار مضجع رضوی در غم رحلت بهترین بنده خدا و دو تن از فرزندان ایشان به سوگ بنشینند و هم ناله با مهدی فاطمه(ع) در فراق پیشوایان خود اشک ماتم بریزند.

زائرانی که از راه های دور و نزدیک، پیاده و سواره خود را به مشهد مقدس رسانده اند تا در روزهای حزن و اندوه به محضر ولی نعمت خود، امام علی بن موسی الرضا(ع) عرض ارادتی داشته باشند و در کنار گنبد طلایی حضرتش برای مظلومیت حسنین (ع) عزاداری کنند.

به گزارش خراسان از اولین دقایق بامداد روز گذشته میلیون ها زائر و مجاور دل باخته اهل بیت(ع) در قالب دسته های سینه زنی و زنجیرزنی به حرم رضوی مشرف شدند و به عزاداری پرداختند.

حضور جوانان و نوجوانان در هیئات عزاداری که از جای جای میهن اسلامی به مشهد مشرف شده بودند چشم گیر بود و هم زمان با اذان ظهر آیین  نماز جماعت با حضور سوگواران در محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به همین مناسبت بیرق های مشکی عزا در جای جای شهر مشهد برافراشته شده است و در بیشتر مساجد، حسینیه ها و تکایا مراسم عزاداری دهه آخر صفر در حال برگزاری است.

گزارش خبرنگاران خراسان حاکی است در تمامی شهرهای استان خراسان رضوی هم مردم مومن و شیفته مکتب ائمه اطهار(ع) با حضور در مراسم سوگواری اهل بیت (ع) عشق و ارادت خود را به محضر پیشوایان راستین خود نشان می دهند.

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم اسفند 1387ساعت 8:59  توسط محمد جواد رنجبر  | 

معاون استاندار:

سرانه اعتبار خراسان رضوی از متوسط کشور پایین تر است

صفحه R04 اقتصاد (رضوي) ، شماره سريال 17211 ، تاريخ انتشار 871207

محمدجواد رنجبر - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با بیان این که سرانه اعتبار استان بسیار پایین است، گفت: سرانه اعتبار استان از متوسط کشور پایین تر است.

به گزارش خراسان، سعید حسین پور روز گذشته در جلسه کارگروه تخصصی امور زیربنایی استان افزود: الان عدد را اعلام نمی کنم، چون بنا نداریم این مباحث را خیلی عمومی کنیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در سطح کشور در حال پی گیری است موضوع اعتبارات استان به خصوص اعتبارات مشهد است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با اشاره به مطرح شدن ایجاد ردیف برای توسعه زیرساخت های مشهد در بودجه، اظهار داشت: دولت نظر مساعدی در این رابطه دارد و باتوجه به پذیرایی سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر داخلی و خارجی در مشهد، این شهر فقط متعلق به مشهدی ها نیست که بار مالی و اداره شهر را ساکنان آن بپردازند.

وی افزود: شهرداری ها باید طبق قانون خودکفا و خودگردان باشند و مصارف خود را از منابع داخلی تأمین کنند؛ اما مشهد باتوجه به این حجم زائر قطعا نیاز به یک نگاه ملی دارد و حتما باید ردیف بودجه خاصی برای توسعه زیرساخت های مشهد داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر شاهد اثرات قابل توجه و جهش هایی در اعتبارات استان نباشیم، قطعا برخی مشکلات همه ساله تکرار و انبار می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با بیان این که یکی از مشکلات کشور تخصیص نیافتن ۱۰۰ درصد اعتبارات است، اضافه کرد: خوشبختانه بخشی از اعتبارات امسال استان ۱۰۰ درصد تخصیص یافت و به مابقی حدود ۷۴ تا ۸۰ درصد تخصیص یافته است.

وی همچنین خواستار توجه بیشتر به بخش های مختلف استان شد.

حسین پور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که کشور ما یکی از پرمصرف ترین کشورها از نظر انرژی است، ادامه داد: دسترسی سهل و آسان به انرژی و قیمت ارزان آن علل این موضوع است.وی افزود: باید به کمک تمام افراد موثر در فرهنگ جامعه، موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی ترویج یابد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم اسفند 1387ساعت 8:58  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه R01 اخبار (رضوي) ، شماره سريال 17211 ، تاريخ انتشار 871207

محمد جواد رنجبر- معاون سیاسی اجتماعی استاندار خراسان رضوی گفت: دولت سالانه ۹۰ میلیارد ریال صرف یارانه نان مصرفی ۱۵۰ هزار مهاجر افغانی مجاز در استان می کند.

به گزارش خراسان، قهرمان رشید روز دوشنبه در مراسم معارفه مدیر کل جدید امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان رضوی افزود: سالانه ۵۰ میلیارد ریال نیز صرف امور تحصیلی ۵۵ هزار دانش آموز مهاجر در استان می شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طول ۳۰ سال گذشته بیشترین کمک های بهداشتی، اقتصادی، آموزشی و فناوری را به انسان هایی که در برابر آن ها احساس وظیفه کرده، ارائه داده است.

وی اضافه كرد: ایران در دنیا بیشترین توجه را به افغانستان داشته است.

رشید با اشاره به هیاهوهای بعضی افراد در برابر ساماندهی اتباع خارجی در کشور، تصریح کرد: ما موظفیم که ساماندهی اتباع خارجی را به درستی در کشور به انجام رسانیم.ما نمی توانیم حضور اتباع خارجی را بدون ساماندهی، شناسنامه و مدیریت در کشور بپذیریم، زیرا این امر باعث به وجود آمدن مشکلات اجتماعی، امنیتی و اقتصادی می شود.

در ادامه این مراسم جواد افشار چمن آباد به عنوان مدیر کل جدید امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی معرفی شد و از خدمات مرحوم علی جعفری نژاد مدیر فقید این اداره کل تجلیل شد.

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم اسفند 1387ساعت 8:57  توسط محمد جواد رنجبر  | 

سه نماينده مشهد خبر دادند:

رویکرد مثبت کمیسیون تلفیق برای اختصاص ردیف بودجه مستقل به پايتخت معنوی ايران

صفحه R01 اخبار (رضوي) ، شماره سريال 17211 ، تاريخ انتشار 871207

به گفته نماینده مشهد و کلات رویکرد کمیسیون تلفیق نسبت به اختصاص ردیف بودجه مستقل برای مشهد مثبت است.

جواد آرین منش روز گذشته در پاسخ خبرنگار ما که پرسید نگاه مجلس در خصوص اختصاص بودجه مستقل برای مشهد چگونه است و چه پیش بینی می کنید؟گفت: نگاه هیئت رئيسه مجلس به اختصاص ردیف بودجه مستقل برای مشهد بسیار مثبت است.

وی افزود: رئيس مجلس در نامه ای به کمیسیون تلفیق درخواست کرده است که ردیف بودجه مستقل در این خصوص به تصویب آن کمیسیون برسد و شواهد نشان می دهد که این نامه و پی گیری های انجام شده تاثیر بسیاری داشته است.

این نماینده مجلس با بیان این که نمایندگان استان در این رابطه اتفاق نظر دارند و موضوع را پی گیری می کنند گفت: در سال قبل مشهد ۳۰ میلیون زائر داشته است در حالی که ساکنان مشهد ۵/۲ میلیون نفر می باشند.

وی با بیان این که در حال حاضر ۳۰ میلیون نفر با بودجه و اعتبارات اختصاص یافته به ۵/۲ میلیون مجاور سرویس دهی می شوند و بدیهی است خدمات رسانی به این صورت در شأن زائران و مشتاقان علی بن موسی الرضا (ع) نیست و در حقیقت این روند نوعی ظلم به زائر و مجاور می باشد گفت: اختصاص بودجه مستقل در واقع برای مشهد نیست بلکه برای خدمات دهی به ۳۰ میلیون زائری است که از اقصی نقاط میهن اسلامی و کشورهای دیگر به مشهد مقدس می آیند.

نایب رئيس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاكيد بر این که اختصاص ردیف بودجه مستقل ضرورتی است که سال ها قبل می باید انجام می گرفت گفت: در حال حاضر دولت نیز نگاه مثبتی به این موضوع دارد و پیش بینی می شود کمیسیون تلفیق و مجلس حاضر نیستند نسبت به زائران پایتخت معنوی کشور بیش از این تضییع حق شود.

وی افزود: طرح اختصاص یک درصد از بودجه عمرانی دیگر استان های کشور به مشهد که از سوی کمیسیون های عمران و فرهنگی مجلس مطرح شده بود مورد قبول کمیسیون تلفیق قرار نگرفته است ولی در خصوص طرح اختصاص ردیف بودجه مستقل به میزان ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان برای مشهد این کمیسیون رویکرد مثبتی دارد.

وی اظهار امیدواری کرد مشتاقان زیارت امام رضا(ع) و مجاوران آن حضرت در آینده نزدیک خبر خوشی از مجلس بشنوند. عضو کمیسیون تلفیق نیز در پاسخ خبرنگار ما که پرسید کمیسیون تلفیق برای مشهدی ها و زائران امام رضا (ع) چه خبری دارد و آیا اختصاص بودجه مستقل برای مشهد به تصویب کمیسیون تلفیق می رسد گفت: رئیس مجلس در این خصوص طی نامه ای از کمیسیون خواسته است که ردیف بودجه مستقل برای مشهد را تصویب كند و می شود گفت هیئت رئیسه مجلس خواستار تحقق موضوع هستند.

دکتر امیرحسین قاضی زاده با بیان این که هنوز این طرح در کمیسیون به بحث گذاشته نشده است گفت: فضای عمومی کمیسیون موافق به نظر می رسد و امیدواریم زائران و مجاوران از رای مجلس خوشحال شوند.

نماینده دیگر مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی هم به رنجبر خبرنگار ما گفت: روز دوشنبه قرار بود طرح دوفوریتی اختصاص ردیف بودجه مستقل برای مشهد در صحن علنی مطرح شود و تمام کارهای مربوط به آن هم انجام شده بود.

عفت شریعتی افزود: در لحظات آخر تعدادی از نمایندگان خراسان رضوی نظرشان این بود که این طرح مطرح نشود و در کمیسیون تلفیق به آن پرداخته شود که به همین دلیل این طرح در صحن علنی مجلس مطرح نشد و متاسفانه این فرصت از دست رفت.

وی ادامه داد: نامه ای در تاریخ ۵  اسفند ماه جاری به آقای لاریجانی نوشتم که طبق راهنمایی حضرت عالی مستدعی است دستور فرمایید در کمیسیون تلفیق ردیف مستقلی برای امور عمرانی، رفاهی، فرهنگی و اجتماعی مشهد ایجاد شود که ایشان هم خطاب به آقای عبداللهی نوشتند که اقدام نمایید.

نماینده مردم مشهد در مجلس اظهار داشت: به نظر می رسد تا یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده این مسئله در کمیسیون تلفیق مطرح شود.

وی خاطر نشان کرد: خیلی امیدواریم که این طرح در کمیسیون تلفیق تصویب شود.

وی تصریح کرد: اگر این طرح در کمیسیون تلفیق تصویب نشود، دوباره طرح دوفوریتی ایجاد ردیف مستقل بودجه برای توسعه زیرساخت های مشهد را به صحن علنی مجلس می آورم.

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم اسفند 1387ساعت 8:55  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه 04 سياسي 2 ، شماره سريال 17208 ، تاريخ انتشار 871203

رنجبر- مشاور وزيرامورخارجه در واكنش به اخباري مبني بر احتمال پذيرفتن منافقين از سوي مصر گفت: انتقال پادگان اشرف به مصر را بعيد مي دانم اما در صورت تحقق اين مسئله سبب تضعيف شانس برقراري روابط تهران و قاهره مي شود.

منوچهرمحمدي مشاور وزيرخارجه در گفت وگو با فارس در مشهد اظهار داشت: ظاهرا توافقي بين جمهوري اسلامي ايران و عراق براي تعطيل كردن پايگاه اشرف صورت گرفته است.

وي خاطرنشان كرد: در عين حال، مشكل منافقين اين است كه كشور ثالثي حاضر به پذيرفتن آنان در كشور خود نيست.

وي افزود: شايعاتي درباره پذيرفتن منافقين توسط كشور مصر است كه آن را بعيد مي دانم.

وي در عين حال افزود: در حال حاضر ارتباطي با كشور مصر نداريم به ويژه بعد از جريان جنگ غزه روابط با مصر بهبود پيدا نكرد.

محمدي گفت: پذيرفتن منافقين توسط كشور مصر و انتقال پايگاه آنان از عراق به اين كشور باعث مي شود كه چنانچه شانسي براي برقراري روابط وجود داشته باشد اين شانس تضعيف شود.

به گزارش خبرنگار خراسان دكتر منوچهرمحمدي همچنين طي سخناني در همايش استادان بسيجي خراسان رضوي در مشهد گفت: اولين دستاورد مهم انقلاب اسلامي به چالش كشاندن نظام ٥٠٠ساله سلطه بود.

وي ادامه داد: دستاورد ديگر انقلاب اسلامي در سطح بين المللي تعريف جديد از منازعه بود و منازعه واقعي را ميان سلطه گران و سلطه ستيزان تعريف كرد.

محمدي ادامه داد: همه دعواي غرب با ما بر سر اين موضوع است كه مي گويند شما قواعد بازي ما را به هم ريخته ايد.

وي تصريح كرد: آن ها با طرح خاورميانه بزرگ قصد محاصره جمهوري اسلامي را داشتند، اما خود با ورود به كشورهاي همسايه ايران در باتلاق فرو رفتند.

مشاور وزيرامورخارجه افزود: جمهوري اسلامي نشان داده كه رهبر و قدرت برتر آينده جهان است.

+ نوشته شده در  شنبه سوم اسفند 1387ساعت 8:6  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه 02 اخبار ، شماره سريال 17208 ، تاريخ انتشار 871203

محمد جواد رنجبر- عضو شوراي مركزي حزب ا...لبنان گفت:حزب ا...لبنان به سلاح هاي جديدي دست يافته است كه موجب رعب و وحشت صهيونيست ها شده است.

به گزارش خراسان، «شيخ محمد يزبك» پنج شنبه شب در مراسم عزاداري اهل بيت(ع) كه به مناسبت هفته وقف در مشهد برگزار شد، در جمع تعدادي از علما و روحانيان افزود: امروز مقاومت اسلامي و شيعه در بهترين حالات خود در لبنان قرار دارد.

وي با اشاره به چگونگي شكل گيري حزب ا...لبنان، ادامه داد: مقاومت اسلامي در سال ٢٠٠٠ توانست صهيونيست ها را از صحنه لبنان محو كند و به افسانه شكست ناپذيري اسرائيل پايان دهد.

عضو شوراي رهبري حزب ا...لبنان تصريح كرد: مقاومت اسلامي لبنان خواست كه صورت صحيحي از مكتب اهل بيت(ع) را نشان دهد و اين كه شيعه مي تواند حكومتي را براساس حكمت و حق پايه گذاري كند و همه اين ها جز با حمايت هاي معنوي جمهوري اسلامي امكان پذير نبود.

+ نوشته شده در  شنبه سوم اسفند 1387ساعت 8:4  توسط محمد جواد رنجبر  | 

صفحه 02 اخبار ، شماره سريال 17208 ، تاريخ انتشار 871203

محمدجواد رنجبر- امام جمعه مشهد گفت: صيانت از حقوق شهروندي جز با صيانت از حقوق الهي امكان پذير نيست.

به گزارش خراسان، حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد علم الهدي روز گذشته در خطبه هاي نمازجمعه مشهد در حرم رضوي با اشاره به فرمايشات اخير رهبر معظم انقلاب درباره تهاجم و شبيخون فرهنگي دشمن و نيز دستور اخير رئيس جمهور به وزير كشور مبني بر صيانت حقوق شهروندي در مسائل اجتماعي، افزود: بعضي ها از اين دستور چنين برداشت كردند كه معناي صيانت حقوق شهروندي اين است كه با هر فساد و منكر اجتماعي برخورد مقتدرانه نشود.

وي ادامه داد: بعضي فكر مي كنند بين خط و استراتژي مقام معظم رهبري به ملت به عنوان آينده انقلاب كه مقاومت در برابر تهاجم و شبيخون فرهنگي دشمن است با اين دستور رئيس جمهور منافات دارد؛ در حالي كه چنين نيست.

خطيب نماز جمعه مشهد اظهار داشت: اگر بنا شد يك دختر و زن بي حجاب با اندام ناهنجار خود در جامعه ظاهر شود و در برابر نسل جواني كه در آتش و فوران غريزه جنسي به سر مي برد، او را به منجلاب فساد بكشاند؛صيانت از حقوق شهروندي آيا غير از اين است كه بايد مقتدرانه از اين نابه هنجاري خطرناك پيشگيري شود؟

وي اضافه كرد: مگر اين جوان شهروند اين كشور نيست و مگر حق شهروندي يك جوان در اين كشور امنيت اخلاقي، امنيت فكري، سالم زندگي كردن و مبرا بودن از مفاسد اخلاقي و اجتماعي نيست؟

علم الهدي ادامه داد: اگر بنا شد يك جريان ناهنجار در فضاي اين كشور ظاهر شود و امنيت و سلامت اين شهروند جوان را در معرض خطر قرار دهد، آقاي وزير كشور به عنوان مسئول امنيت مملكت موظف است مقتدرانه با اين تضييع حقوق شهروندي مقابله و مبارزه كند.

وي تصريح كرد: خطري كه تداوم و آينده اين انقلاب را تهديد مي كند، تهاجم و شبيخون فرهنگي دشمن است.

+ نوشته شده در  شنبه سوم اسفند 1387ساعت 8:2  توسط محمد جواد رنجبر  |